PDA

Volledige versie bekijken : Jonge kater gevonden

Nancy
29 november 2009, 06:56
Hallo,

Ik heb me hier even lid gemaakt omdat we een jonge kater gevonden hebben. Hij werd op vrijdag 27 nov gevonden op de parking van domein Nieuwenhoven (St truiden), werd op zaterdag naar ons gebracht. Het is verloren gelopen of gedumpt. Het is een zwarte jonge kater met een witte buik, witte pootjes en wit op de snoet. Het is een hele mooie, verzorgde, aanhankelijke poes, die gewend is om binnen te zitten. Ik wil proberen de eigenaar te vinden, lukt dit niet dan heeft hij hier al een goede thuis gevonden. Mijn zoontje heeft hem al Bliksem genoemd en hoopt stiekem dat de eigenaar niet gevonden wordt, maar heb hem uitgelegd dat we moeten proberen, want dat de baasjes en of kindjes mss wel heel veel verdriet hebben nu. We hebben ook een hond (een boxes, die gewend is aan poezen) en dat gaat prima met de poes. In het begin begonz hij wel te blazen maar nu besnuffelen ze elkaar.

Ik ga er nog mee naar de dierenarts gaan om te kijken of hij geen chip heeft en om te zien of de poes gezond is of niet.

Mocht iemand de baasjes kennen, laat maar iets weten. We vertroetelen deze kleine schat zolang.

Groetjes
Nancy

Exxaxl
29 november 2009, 10:21
Heb je al aangifte gedaan in sint truiden?

Het is niet verplicht een kat te chippen, maar sommige mensen doen het wel degelijk. Een dierenarts kan nakijken of de kat gechipt is. Is de kat niet gechipt & draagt hij geen halsband dan is het voor de wet in theorie een straatkat, en als je hem dan in huis neemt is dat jou keuze.

Misschien wel even posters hangen omgeving waar je het katje gevonden hebt? Als hij dan toch een baasje heeft... ik zou ook niet blij zijn moest mijn huiskat plots verdwijnen en iemand vindt hem maar laat het niet weten :)

Nancy
29 november 2009, 10:25
Hallo,

Ik heb een mail gestuurd naar het dierenasiel in St Truiden en ga er nog mee naar de dierenarts gaan om te kijken of hij geen chip heeft. Heb deze morgen ook al briefjes gaan hangen. Een halsband draagt hij niet, is niet gecastreerd. Als de eigenaar niets van zich laat horen, blijft de poes bij ons. We zijn er al aan verkocht

Exxaxl
29 november 2009, 10:28
Je was me dus al een stapje voor :)

Blijf gerust hangen op het forum om foto's te posten of voor meerdere info als het je eerste katje is ;)

BlackRose
29 november 2009, 10:40
Je hebt inderdaad al alles gedaan. Misschien kan je een foto nemen en hem ook op het forum plaatsen?
Sommige katten hebben inderdaad een chip. Maar als het geen raskat is, dan is de kans klein. Maar inderdaad toch aan de dierenarts vragen om hem even te checken, ik heb mijn katten ook laten chippen.

Vicky S
29 november 2009, 11:42
Misschien kan je een foto rondbrengen naar de verschillende dierenartsen in de buurt. Als het een echte huiskat van iemand is, zal één van de DA hem waarschijnlijk wel herkennen.
Ik snap goed dat je al aan hem gehecht bent, maar als zijn echte baasje hem ongewild kwijt is, is het voor hun verschrikkelijk om niet te weten waar hun lieveling is en of hij nog leeft en ongedeerd is!
Als ze hem zomaar op straat gezet hebben, is een ander verhaal, dan mag hij zich gelukkig prijzen dat hij bij jullie terecht is gekomen! in dat geval, knuffel er maar op los!

wea
29 november 2009, 12:07
je kan mss ook eens kijken op sites waar eigenaars hun vermist dier zetten:
http://www.binnenbeest.be/home/index.php

http://www.gevondenenvermistehuisdieren.be/

http://users.telenet.be/jan.geurts1/id23.htm

Ik zou ook alles proberen om eerst het baasje te vinden want die zijn er natuurlijk het hart van in. lukt dat niet, ja dan zou ik hem ook houden.

Gaby
29 november 2009, 12:23
Ik heb briefjes in de brievenbus gestoken in de omliggende straten en zo de baasjes van Romeo terug gevonden.

Eigenlijk ben je ook verplicht om de politie te verwittigen maar die weten veelal van niks. Misschien even de dierenartsen in de wijk een foto van het diertje bezorgen.

Fijn dat hij al een thuis heeft als niemand de sukkel komt halen!

Nancy
29 november 2009, 15:40
Hoi,

Als deze poes echt verloren gelopen is, zou hij dan al niet meer verwilderd zijn? Ik dacht dat poezen altijd de weg naar huis wel weten te vinden? Klopt dit? Ik heb meer de indruk dat hij daar afgezet werd, pas gebeurd als hij gevonden werd. Ben deze morgen naar de plek gereden waar hij gevonden werd, mss dat er al briefjes omhoog hingen van de eigenaar, maar niets gevonden op de hele parking en ook niet op de steenweg en wegen van en naar het domein. Ik ga zien of er iemand reageert op de mails en briefjes, veel anders kan ik niet doen, denk ik. En zoniet blijft hij lekker bij ons, hij voelt zich hier echt al thuis, ook al een stuk met onze hond.

Heb wel nog een vraagje, ik ken niet veel van katten. Deze morgen lag hij in men armen en ineens begon hij in al men vingers te nijpen met zen tandjes en begon hij men vingers ook af te likken. Heeft dat een reden?

Hebben ook gemerkt dat hij niet naar buiten wil.

Groetjes

wea
29 november 2009, 15:51
ik denk dat hij wil zeggen dat hij je graag ziet.... :)

Soms als poezen schrikken van iets en in paniek op de vlucht slaan vinden ze de weg naar huis niet meer. vooral rond nieuwjaar zijn er veel katten die verloren lopen.

ook is een kat echt nieuwsgierig en ik denk dat zo'n kat ook stiekem in een auto kan kruipen en ja, dan is die natuurlijk ook weg.

Stefje
29 november 2009, 16:54
Lijkt me wel vreemd dat hij weggelopen zou zijn als hij niet eens naar buiten wil gaan.

Gaby
29 november 2009, 17:50
Ja, weet je , ik dacht dat ook maar de kater van 2 huizen verder heeft 3 dagen en nachten gecampeerd onder mijn carport zonder naar huis te gaan. Ik had hem een collier aangedaan met een briefje rond maar hij ging gewoon niet van de carport weg. Uiteindelijk bleek hij van mijn buren zijn die twee huizen verder leven dus ja....???

Maar ja, hoor je niet na 2 weken, beschouw hem dan maar als de jouwe, maak foto's, laat hem eventueel chippen (dan is hij zeker van jullie) en een nieuw Da boekje opmaken. Na 2 weken worden gevonden katten in een asiel ter adoptie aangeboden dus ja...

En ja, wie weet is hij afgezet. ben je al bij de DA gegaan met hem?

Succes

artemis
29 november 2009, 18:55
Als hij een binnenkat was die per ongeluk is buitengeglipt dan zal hij nooit zijn weg naar huis vinden omdat hij geen territorium rond zijn huis had. Dat een kat altijd de weg terugvindt is een fabel.

Hang ook wat flyers in buurtwinkels, blijf zoeken. Bedenk daarbij dat de kans reëel is dat er nu mensen naar hem aan het zoeken zijn en hem erg missen.

Dat hij jullie hart al gestolen heeft is heel fijn natuurlijk en geweldig dat hij bij jullie zou mogen blijven. Ik heb zo eens een katertje van 4 maand gevonden en hem 2 weken thuis gehad, een lieverd. Net toen ik erin berust had dat ik zijn baasjes nooit zou vinden (of zij hem niet zochten) en ik hem wou houden, ging plots die telefoon...

Nancy
29 november 2009, 20:14
Heb al briefje bij de bakker en de buurtwinkel opgehangen en gepost op forums en mail gestuurd naar het dierenasiel. Woensdag ga ik ermee naar de DA, zien of hij een chip heeft en laten nakijken of hij gezond is. We weten dat er een kans is dat zijn baasjes bellen, maar toch hopen we ergens stilletjes van niet. Zouden we mss niet mogen denken, maar....

BlackRose
29 november 2009, 21:14
Het is denk ik wel normaal dat je toch stiekem hoopt dat er geen baasje komt. Maar ergens is er misschien iemand die heel hard hoopt dat hij/zij hun katje terugvindt. Dus toch een hele tijd rekening mee houden dat er nog altijd een baasje kan opduiken. In theorie moet je inderdaad de politie inlichten. En als er na 2 maand ofzo niemand het katje is komen opeisen, dan is hij wettelijk van jullie. Zoiets was het. De periode is gelijk deze aan een voorwerp (want katten worden nog te vaak voorgesteld als een ding).

Nancy
29 november 2009, 21:20
Ja, op de site van het asiel stond 45 dagen. Op een ander forum was er iemand dat hoopte dat het haar kater was, maar toen ze een foto stuurde moest ik haar teleurstellen. Het kopje was helemaal anders, de rest klopte wel. Blijven zoeken he

Gaby
30 november 2009, 09:55
Ik zal de wet eens nakijken maar ik dacht dat de eigenaars het inderdaad gedurende een bepaalde tijd kunnen terugvragen en dat dit langer was dan 14 dagen. Na 14 dagen mogen de dieren echter geplaatst worden.

Nancy
30 november 2009, 10:13
Op de site van het dierenasiel stond 45 dagen, zolang hou ik er rekening mee dat het baasje nog kan opduiken, na 45 dagen beschouwen wij het poesje van ons

Caroline VG
30 november 2009, 10:22
aiai Nancy, ge bent er precies al serieus aan gehecht? :giggle:

Nancy
30 november 2009, 10:43
Ja, wij allemaal. Ga zo snel mogelijk eens een foto posten

wea
30 november 2009, 10:48
gaby, ja in een asiel wordt een kat na 14 dagen ter adoptie gegeven. dat is raar dat er dan voor particulieren een andere regel zou zijn.

Ik weet dat de wet hier een paar jaar geleden op veranderdt is om het naar 14 dagen terug te brengen.

Gaby
30 november 2009, 14:41
Heeft niks te maken met particulier of niet Wendy, Asiels bieden de dieren aan na 14 dagen maar als ik mij niet vergis dienen ook zij de dieren terug aan de eigenaren te bezorgen indien deze zich binnen bepaalde termijnen meldt, alleen ken ik de termijn niet meer

Nancy
30 november 2009, 19:37
Ben met de kat naar de DA geweest, op het eerste zicht gezond. Goed verzorgd. Als ik zei waar hij gevonden werd, vermoed ze ook dat iemand hem afgezet heeft, daar in de hoop dat iemand hem zou vinden. Ze denkt niet dat de kat verloren gelopen is. Ze schat hem 7à8 maand

Caroline VG
30 november 2009, 20:42
amai, nog een jong diertje dan...
ja, Nancy, nog efkes nuchter blijven denken :)
en als er dan nog geen baasjes zijn komen opdagen....
foto's!!!!!!!!!! :)

Nancy
1 december 2009, 06:48
De foto's komen zeker nog, maar heb nog niet de kans gehad. Heb net een mail terug gekregen van het dierenasiel. Ze hebben geen melding gekregen van een verloren kat en zeggen dat hij gedumpt is, de plaats waar het gevonden is is blijkbaar ook een dumpplaats voor katten. Snap niet hoe mensen dat kunnen doen....

wea
1 december 2009, 07:16
dat snap ik dus ook niet....

Hoe je dat kan doen: effe naar de parking, je kat uit de auto zwieren en weg....

en hoe gaat het eigenlijk met hem?

Nancy
1 december 2009, 07:39
Heb het al dikwijls gezegd, de mens is het wreedste wezen op deze aarde....
Met de kat gaat alles heel goed, voelt zich al heel goed thuis bij ons. Ben gisteren nog snel een krabpaal gaan kopen om te vermijden dat hij aan de zetel begint te krabben.... Het is echt een hele lieve schat

Gaby
1 december 2009, 09:00
Ken dat gevoel Nancy, heb het ook voorgehad. Nog even doorbijten en dan kan je hem als volledig van jou beschouwen

wea
1 december 2009, 10:31
effe de wetgeving opgezocht en ze is idd zo belachelijk als ik dacht:

§ 2. Het dier toevertrouwd aan een dierenasiel (of dierentuin) moet ten minste vijftien dagen na de besteding ter beschikking van de eigenaar worden gehouden.
Indien het dier door het gemeentebestuur of door het asiel toevertrouwd of afgestaan wordt aan een persoon, moet deze er zich toe verbinden het ten minste vijfenveertig dagen, te rekenen vanaf het ogenblik dat het aan het gemeentebestuur werd toevertrouwd, ter beschikking te houden van zijn vroegere eigenaar. Na het verstrijken van die termijnen wordt de houder er van rechtswege eigenaar van.
(De eigenaar van een zwervend, verloren of achtergelaten dier is vergoeding verschuldigd voor de opname, de verzorgings- en de hoedekosten ongeacht of de eigenaar het dier al of niet terugeist. De kosten worden teruggevorderd door het dierenasiel bedoeld in artikel 9, § 1, derde lid. Als het dier door de gemeente geplaatst werd bij een persoon, in een dierentuin of een ander asiel dan dat of die bedoeld in artikel 9, § 1, derde lid, dan zullen de kosten voor hun rekening worden teruggevorderd door het gemeentebestuur.)

alle waar slaat dat nu op? termijn voor een asiel dat de kat opvangt 15 dagen en een persoon die de kat opvangt 45 dagen? Of versta ik het verkeerd en kunnen geadopteerde katten dan nog teruggeeist worden? dat is toch niet serieus?

BlackRose
1 december 2009, 10:36
Na 15 dagen mag een asiel pas de kat ter adoptie stellen. En als iemand het diertje in het asiel komt halen (of door het gemeentebestuur krijgt), dan moet die persoon nog 45 dagen "wachten" eer de kat echt van hem/haar is. In die tijd heeft de echte eigenaar nog de tijd om de kat terug op te eisen (nu ja, zo klinkt het toch he).
Dus naar wat ik eronder versta, kan de geadopteerde kat inderdaad nog teruggeeist worden.

Nancy
1 december 2009, 11:23
Hoe dat ik het lees moeten we idd 45 dagen wachten, maar na deze termijn is de kat van ons. (Na het verstrijken van die termijnen wordt de houder er van rechtswege eigenaar van.). Na die termijn ga ik de kat een chip laten zetten, dan is hij zeker van ons. Ik vind dat als de baasjes na 45 dagen nog niets van zich hebben laten horen....

Gaby
1 december 2009, 11:28
Absoluut, zou ik zeker doen die Chip.

Weet je, als de kat nu niet gechipt is en jij chipt hem is jouw eigendomstitel tegenstelbaar aan de oude baasjes, maar ik zou hen zeker hun kans gunnen!

Nancy
1 december 2009, 12:15
Ja, hoe graag ik de kat nu al zeker wil houden, wil ik de baasjes toch de kans geven om op te duiken. Zoniet, laat ik hem een chip zetten en dan is hij ontegensprekelijk van ons

Caroline VG
1 december 2009, 14:25
Wordt dat veel gedaan tegenwoordig, een chip geven aan de poes? Dat wist ik niet. :)

Chilli
1 december 2009, 15:15
Mijn 2 katten zijn gechipt, is wel de allereerste keer dat ik dat doe. Bij mij is het vooral omdat ik geen halsbandje durf aan te doen uit schrik dat ze ergens gaan blijven hangen.

Lijkt mij wel lang zo 45 dagen in twijfel moeten wachten eer je zeker bent dat de kat van jou is, maar kan wel begrijpen dat de oorspronkelijke eigenaars hun kat misschien missen.

BlackRose
1 december 2009, 16:02
45 dagen is inderdaad lang. Maar ja, als hij echt helemaal verloren is en de baasjes zoeken hem, dan moeten ze natuurlijk de kans krijgen om hem te vinden.

Mijn poes, Maia, is gechipt en Aztek zal gechipt worden als hij gecastreerd wordt. Alhoewel ik weet dat de kans groot is dat, als mijn katten verloren lopen, ze misschien niet nagekeken worden op een chip. Het wordt gewoon bijna niet gedaan bij katten. Maar ik voel me er toch zekerder door. Bij raskatjes is het sinds dit jaar (dacht ik) verplicht.
Mijn katten dragen ook nog steeds een bandje, eentje met een rekker aan zodat ze zich kunnen lostrekken. Ik doe ze ook altijd iets losser aan, voor de zekerheid. Ik ben zo al enkele bandjes kwijtgeraakt, maar zo weet ik dat het werkt.

Ik zou je misschien aanraden het katertje een halsbandje aan te doen. En eventueel een kokertje aan met jouw telefoonnummer. Desnoods schrijf je op het briefje "gevonden door". Als hij buitenkomt natuurlijk.

Nancy
2 december 2009, 05:17
De DA heeft toch nagekeken op een chip, volgens haar wordt het de laatste tijd toch meer gedaan dat een kat een chip krijgt. De kat mag (nog) niet buiten en hij wil ook niet buiten. Iemand had mij gezegd dat ik de kat nu al als onze mogen zien en dat als de baasjes komen opdagen moet zeggen dat hij al opgehaald is. Dat vind ik wel erg, heb gezegd dat ik dat niet doe, als hij verloren gelopen is, moeten de baasjes de kans krijgen. Die persoon heeft zelf dieren.
Wat mij ergert, is mensen dat het overdreven en onnozel vinden dat ik de kat in huis genomen heb, dat niet willen snappen dat ik nu eenmaal een dierenvriend ben :s

Caroline VG
2 december 2009, 08:25
Ja, dat zijn natuurlijk geen mensen met een HART voor een dier! Als ik op straat loop, heb ik alle diertjes gezien. Moest ik dan een verwaarloosd en verloren diertje tegenkomen dan zou ik dat al snel onder mijn hoede nemen. :) Dat is het karakter van de mens zeker. Ik vind het alvast heel mooi van jou dat jij je zo bekommert om het beestje en let maar op: Je zal wel merken hoeveel liefde je terugkrijgt.

wea
2 december 2009, 10:57
Goh als ze jou onnozel vinden dat je die kat in huis hebt gehaald, zegt dat in mijn ogen genoeg over die mensen. Ik vind je in ieder geval fantastisch dat je dat hebt gedaan! je bent een echte poezenheld!

Nancy
2 december 2009, 11:42
Heb al lang geleerd dat je meer vriendschap krijgt van dieren dan van sommige mensen. Als je goed bent voor een dier, goed verzorgd en al krijg je er meer liefde en vriendschap van dan van sommige mensen. Een dier zal niet met een mes in je rug steken.
Zie gewoon heel graag dieren en zal altijd een dier helpen als ik kan, of het nu een kat of een hond of vogel of konijn, enz is.....

Gaby
2 december 2009, 16:06
Dat is het voordeel van een kattenforum hé, daar zitten allemaal van die onozele mensen die zo'n kat onmiddellijk onder hun hoede zouden nemen.

Niks van aantrekken, ze weten niet wat ze missen

Caroline VG
2 december 2009, 18:36
:giggle::giggle::giggle::giggle:
Toch wel geweldig hé dat samenhorigheidsgevoel!

Nancy
2 december 2009, 20:55
Heb vandaag nog eens rondgereden of er niets omhoog hing van de baasjes, maar niets. Vandaag heb ik toch moeten lachen met de kat, was een spelletje aan het spelen op de pc en de kat probeerde de balletjes te pakken van dat spelletje, maar dat lukte niet echt goed....:giggle: en onze hond heeft de kat zitten af te likken vandaag en hij vond dat precies geweldig. Dat gaat hier zo goed tussen die 2

BlackRose
2 december 2009, 21:56
Ik snap niet wat daar zo vreemd aan is dat je het katje binnengehaald hebt. Ieder mens met een hart zou toch een verloren diertje helpen? Snap dat echt niet.

Ik vind het super wat je gedaan hebt en wat je nog allemaal doet. :yes:

wea
2 december 2009, 22:44
jaja, ik zie het al... die kat is al helemaal thuis. En zelfs de hond is er al dol op!

Nancy
3 december 2009, 07:57
Ja, de kat voelt zich echt al thuis. Als onze hond de kat effe niet ziet, begint ze al te janken en te zoeken.... Zie het nog gebeuren dat ze binnenkort mss samen in 1 mand slapen...

wea
3 december 2009, 16:08
het begin van een mooie vriendschap...:h::D

Nancy
3 december 2009, 21:14
Ja, denk dat wel.... Daarjuist had de kat de staart van de hond in het oog om mee te spelen. Het scheelde niet veel of hij had de staart vast..... Tof om te zien hoe iedereen zo vrolijk is en speelt en al sinds de komst van het katje

Exxaxl
3 december 2009, 21:19
Wij willen foto's, wij willen foto's!

Caroline VG
3 december 2009, 21:22
ja, ik word nu ook wel benieuwd hoor, zo'n droomkat!:)

Gaby
3 december 2009, 21:23
Je lijkt in alle geval volledig verkocht Nancy:giggle:

tinneke
5 december 2009, 11:06
Nancy ik wil je niet stressen of zo hoor
Maaaaaaar waar blijven die fotoooooooo's

Nancy
6 december 2009, 05:40
De foto's komen eraan hoor. Men ventje heeft er gisteravond eindelijk gemaakt, maar moet die nog op de pc zetten, normaal deze avond.

Gaby
6 december 2009, 21:15
Fijn, ik wacht erop met veel ongeduld!

Nancy
6 december 2009, 21:29
Een idiote vraag, hoe kan ik foto's hier op zetten? Is dat alleen via een URL in te geven?

Poeleke
6 december 2009, 22:05
Een idiote vraag, hoe kan ik foto's hier op zetten? Is dat alleen via een URL in te geven?

Neem hier (http://www.kattenforum.be/showthread.php?p=29920#post29920) eens een kijkje... ;)
Als je er dan nog niet uitkomt, mag je altijd een PB sturen. :mmm:

Nancy
6 december 2009, 22:05
http://sn106w.snt106.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=115e9130-e2a5-11de-b4c9-00237de3f1b4&Aux=44%7C0%7C8CC44C909C8D7F0%7C%7Chttp://sn106w.snt106.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=4&messageId=115e9130-e2a5-11de-b4c9-00237de3f1b4&Aux=44%7C0%7C8CC44C909C8D7F0%7C%7Chttp://sn106w.snt106.mail.live.com/att/GetAttachment.aspx?tnail=5&messageId=115e9130-e2a5-11de-b4c9-00237de3f1b4&Aux=44%7C0%7C8CC44C909C8D7F0%7C%7C

Nancy
6 december 2009, 22:06
Gelukt, dat is hem dus.... een schatje he

Poeleke
6 december 2009, 22:06
Gelukt, dat is hem dus.... een schatje he

:$:$:$ Ik zie niets...

Nancy
6 december 2009, 22:09
Oei, ik zie nochtans 3 foto's, boven mijn vorige comment. Heb ik dan iets verkeerd gedaan?

Poeleke
6 december 2009, 22:11
Oei, ik zie nochtans 3 foto's, boven mijn vorige comment. Heb ik dan iets verkeerd gedaan?

Ik zie momenteel 3 kruisjes... :s

Edit: Klopt het dat je deze foto's vanuit je mail of msn-profiel op het forum hebt gezet?
Dan ligt het waarschijnlijk daaraan dat ik het niet kan zien. ;)
Misschien beter de foto's op je PC opslaan en als bijlage op het forum zetten. ;)

Nancy
6 december 2009, 22:20
Dat lukt dus niet, kan de URl niet kopieren

file:///C:/Documents%20and%20Settings/NANCY.FLM/Mijn%20documenten/Mijn%20afbeeldingen/Bliksem%202.jpeg

Poeleke
6 december 2009, 22:25
Kun je de foto's wel opslaan op je PC?
Dan kun je namelijk naar http://imageshack.us gaan en daar op "browse" klikken.
Dan zoek je de foto op en drukt vervolgens op "start uploaden", neemt de "direct link" en zet deze op het forum. ;)

wea
6 december 2009, 23:14
aiaiai...de spanning....waar blijven nu de fotoooooooos?

Nancy
7 december 2009, 06:49
Nog een poging, nu via imageshake http://img40.imageshack.us/g/bliksem1.jpg/

Poeleke
7 december 2009, 07:36
Ik zie ze, ik zie ze!!! :clap:
Het is wel een stoere mooierd hè? :inlove:

Caroline VG
7 december 2009, 08:56
Heel mooie poes Nancy, ziet er ook echt een lieverd uit

Nancy
7 december 2009, 09:11
Is een super lieverd :h:

BlackRose
7 december 2009, 10:00
Het is echt een hele mooie schat! :inlove:

Gaby
7 december 2009, 10:56
Prachtig ventje eerlijk gezegd- witte snorharen en een zwart smoeleke, daar smelt ik wel voor

Nancy
7 december 2009, 11:09
Nu heeft de kat een nieuwe slaapplek gevonden, of hij gaat in de draagmand liggen... of in de hond hare bench..... Gisteren waren de hond en de poes samen aan het spelen, geweldig om te zien :giggle:

tinneke
7 december 2009, 12:09
Wat een mooierd is het daar zou ik ook geen afstand meer kunnen van doen
Leuk dat ze zo samen kunnen spelen

Nancy
7 december 2009, 12:16
Wij zouden het ook jammer vinden als we hem terug zouden moeten afgeven.... Wil ik liever niet aan denken

Chilli
7 december 2009, 12:53
Mooie kat, gelijkt een beetje op mijn Finbar.

wea
8 december 2009, 17:54
wat een schatje zeg. geen wonder dat je daar aan verknocht geraakt...

wea
8 december 2009, 17:55
heeft hij al een naam eigenlijk?

Nancy
9 december 2009, 06:57
Ja, mijn zoontje heeft hem Bliksem gedoopt. Nog een vraagje, onze hond krijgt regelmatig een stuk fruit, mag een kat dat ook eten? Mss een idiote vraag, maar weet niet veel van katten

Caroline VG
9 december 2009, 08:01
Bliksem dat vind ik wel echt een geslaagde naam.
Of katten appel mogen eten daar kan ik niet echt op antwoorden. Ik wist al niet dat een hond dat lustte, laat staan een poes. Ik zou denken dat dat niet goed is voor hun darmpjes, maar ik laat dit efkes over aan de kenners...:)

Nancy
9 december 2009, 08:20
Bij honden is fruit en groenten geen probleem, onze hond krijgt dagelijks een appel en soms ook nog een ander stukje fruit of groente als tussendoortje

Chilli
9 december 2009, 09:04
Het zou mij eerlijk gezegd verwonderen mocht een kat dat fruit opeten, weet niet of het schadelijk is. Yoghurt en ijsjes dat eten de katten van mijn ouders wel. Wel vervelend trouwens, want iedere keer dat wij zaten te eten stonden die katten te wachten en te miauwen. Dat is de reden waarom ik aan mijn eigen katten nooit iets van mijn eten geef.

Gaby
9 december 2009, 09:34
Een kat is een carnivoor - eet dus in de regel enkel vlees. De darmen en maag van een kat zijn daarop afgestemd dus fruit is niet echt aan te raden al heb ik wel al gelezen dat sommige katten graag fruit eten maar het is daarom niet goed.

Honden zijn in de regel ook carnivoren of stammen althans af van omnivoren maar door hun lange en meer intensieve omgang met mensen heeft hun sprijvertering zich al iets meer aangepast als deze van de kat. Sommige specialisten beweren zelf dat honden omnivoor geworden zijn

Nancy
9 december 2009, 10:02
Ik heb de gewoonte om 's avonds als ik nog een stuk fruit eet, dan krijgt de hond ook een stuk fruit en zou de kat ook iets willen geven, buiten de brokken dan

BlackRose
9 december 2009, 10:09
Ik gaf mijn hond ook af en toe een stuk komkommer. Zij was daar verzot op.

Je kan je kat ook altijd een kattensnoepje geven. Hoeft geen grote hoeveelheid te zijn. Hier krijgen ze af en toe een heel klein stukje. Sommige mensen geven hun katten ook eens tonijn in eigen nat. Maar ik dacht dat je dat niet te vaak mocht geven.

Gaby
9 december 2009, 10:13
Inderdaad, kattensnoepjes. Ik geef ze nu een stukje gevriesdroogd vlees - ik koop ze bij Zooplus of die van het Witte Huis zelf zijn eigenlijk de beste voor mij, of die staafjes vlees die je vindt in de Colruyt, Aldi

Chilli
9 december 2009, 10:56
Ik gaf mijn hond ook af en toe een stuk komkommer. Zij was daar verzot op.

Wij hadden ook een hond die verzot was op komkommer. Die heeft uit enthousiasme ooit eens heel hard in mijn vinger gebeten ipv in de komkommer, amai dat deed pijn!

Nancy
9 december 2009, 11:38
Onze hond is verzot op bijna alle groenten en fruit. Ne keer had ze een ajuin gepikt uit de bak, daarmee naar de zetel gelopen, beginnen pellen en opeten..... Met alle gevolgen vandien

Gaby
9 december 2009, 12:03
Oeps, schattige reuk uit de bek en uit de ...:giggle:, gezellig

Nancy
9 december 2009, 12:43
Ja, het is een zotte madam onze hond.... Past dus goed in ons gezin :giggle:

wea
10 december 2009, 13:31
:giggle::giggle::giggle:

Nancy
12 december 2009, 05:24
Wij gaan dit weekend onze kerstboom zetten. Hoe kunnen we voorkomen dat de kat erin gaat kruipen?

Caroline VG
12 december 2009, 07:39
amai, Nancy, jij bent er ook vroeg bij vandaag of heb jij ook kindjes die je heel vroeg uit je bed zetten? :(
Hoe je de kat uit je boom kan houden, daar kan ik je niet veel raad in geven, misschien heb je juist zoals ons geluk dat ze er niet veel interessen in toont of geef haar een grote kattenpaal waar wat balletjes aanhangen. :)

BlackRose
12 december 2009, 08:19
Als je ziet dat ze willen spelen met de boom, moet je kordaat NEE zeggen. En blijven volhouden, want katten kunnen je geduld nogal eens beproeven.
Je kan ook een plantenspuit gebruiken. Elke keer dat de kat iets verkeerd doet eens spuiten. Maar de kat mag zeker niet zien dat JIJ spuit. Ze moet iets verkeerd doen associeren met de spuit, niet met jou.

Poeleke
12 december 2009, 09:39
Wij gaan dit weekend onze kerstboom zetten. Hoe kunnen we voorkomen dat de kat erin gaat kruipen?

Door de kerstboom weer weg te halen.... :giggle:

Echt voorkomen dat een kat in de kerstboom klimt is bijna niet mogelijk.
Hooguit het hem af proberen te leren met een plantenspuit of kordaat "nee" roepen.

Wel kun je proberen om extra veiligheid te creeëren.
Hang er geen breekbare spullen in en hang deze zeker niet te laag.
Eventueel kun je ook de boom vastmaken met een touw of iets aan de muur, zodat deze niet makkelijk om kan vallen.

We hebben eigenlijk nooit last gehad van onze katten met kerst.
Nog nooit zijn ze in de boom geklommen en het was/is altijd onze schuld als er een bal kapot gaan en niet dat van hun. ;)
Er zijn dus ook "brave" katten, die niets uitvreten.
Ik hoop dat jullie vondeling ook tot deze groep katten behoord.

Veel succes en plezier met het zetten en versieren van de kerstboom alvast. ;)

wea
12 december 2009, 15:01
ik zit dit jaar ook met 2 nieuwe katten en ben ook wat benieuwd. ik ga de boom eerst opzetten zonder versiering en een paar dagen laten staan, dan met een beetje versiering om te zien of dat geen reaktie uitlokt en dan pas de hele micmac. Hopelijk zijn ze tegen dan hun interesse kwijt.

BlackRose
12 december 2009, 15:08
Maia zal normaal geen problemen geven hier. Aztek daarentegen... voorlopig is er nog niets gesneuveld. Ze hebben beide al eens onder de boom gezeten. Aztek heeft al eens een tik tegen een takje gegeven, maar door snel NEE te zeggen stopte hij. Dus voorlopig gaat het hier ook goed.

Stefje
12 december 2009, 16:17
Ik heb men kerstboom ook staan sinds een week en wou toen eigelijk net dezelfde vraag stellen :giggle:

Ik heb een kunstboom die helemaal uit pluimen is gemaakt (erg interessant voor hen)
de eerste 2 dagen lag hij ook elke keer op de grond als ik thuis kwam, ze deden het niet als ik het zag natuurlijk.
Maar nu staat hij al iets langer en is het nieuwe er vanaf, en ze laten hem nu gewoon gerust alsof ze hem beu zijn.

Nancy
13 december 2009, 06:23
Caroline, min zoontje haalt me gelukkig niet meer uit bed, nu zijn het de kat en hond die zijn werk hebben overgenomen..... :giggle:

We hebben de boom gisteren gezet en heb de plantenspuit gebruikt, momenteel blijft hij er toch nog van af......

Caroline VG
13 december 2009, 17:09
:giggle:
Veel succes alvast!

tinneke
13 december 2009, 19:42
Ik kan echt de moeite niet meer, om nog een boom te zetten, ik versier het huis gewoon, want hier Nee roepen of plantenspuit helpt niet
Joey zal en moet in de boom kruipen en die gaat dan telkens tegen de grond en kan ik herbeginnen pfff

Caroline VG
13 december 2009, 20:01
amai, Tinneke, als ik dat zo hoor, heb ik geluk met Titus. Die heeft met haar pootje al wel eens aan een takje gevoeld, maar daar blijft het gelukkig wel bij. Al goed dat je het huis ook gewoon wat kan versieren dat je toch nog die kerstsfeer in huis haalt.:)

BlackRose
13 december 2009, 20:17
Zo erg is het hier gelukkig niet. Misschien moet je het hele jaar door gewoon een kerstboom zetten, in plaats van een krabpaal :giggle:

Nancy
14 december 2009, 11:05
Onze kerstboom staat er sinds zaterdag en veel interesse heeft de kat er gelukkig niet in....

Vicky S
14 december 2009, 12:03
Zo erg is het hier gelukkig niet. Misschien moet je het hele jaar door gewoon een kerstboom zetten, in plaats van een krabpaal :giggle:

:giggle::giggle::giggle:

Hier klimmen ze gelukkig niet in de kerstboom, maar ze halen wel alles wat binnen poot-bereik is eruit en dan verstoppen ze het. Maanden nadat de kerstboom is opgeruimd vinden we nog op de meest vreemde plaatsen kerstboomversiering.

Gaby
14 december 2009, 12:44
Twister die klom echt tot bovenaan in de kerstboom. Ik vraag me af of ik de mijne niet ga vastzetten in de muur want met mijn 2 terroristen

wea
15 december 2009, 16:03
so far so good hier.

een lege boom was geen interesse. ik heb er nu de lichtjes en een aantal onbreekbare bollen ingedaan en er is nog altijd niet veel interesse in de boom. laat ons hopen dat dat ze blijft....

Vicky S
15 december 2009, 18:28
Twister die klom echt tot bovenaan in de kerstboom. Ik vraag me af of ik de mijne niet ga vastzetten in de muur want met mijn 2 terroristen

Moet wel een grappig zicht zijn! :giggle: Heb je hier geen foto's van?

Gaby
16 december 2009, 09:57
Nee, ik heb er een paar van Twister in de kertboom maar het is moeilijk te zien waar hij nu juist zit.

BlackRose
16 december 2009, 16:34
Een valse boom is ook niet veilig voor Aztek. Vandaag zat hij er aan te knabbelen.

Gaby
16 december 2009, 18:28
Probeer er eens wat citronelle verdund met water of eucalyptus over te verstuiven. Zou moeten werken

wea
17 december 2009, 10:03
aiaiai, dat begint hier precies ook mis te gaan.

deze morgend rolde Zelda al een kerstbal door de gang ....

Stefje
17 december 2009, 16:37
Hier lag deze morgend de kerstboom ook weer op de grond, gelukkig kan die daar een beetje tegen :)

tinneke
20 december 2009, 10:27
Ik heb het hier gewaagt? Mijn grote nepkerstboom is in 2 delen
Ik heb dus het bovenste deel in en pot gezet en versierd. Hij staat op een kastje naast het bureau. En er is nog niemand aan geweest ook Joey niet
Alleen kan ik de geschenken er niet bij leggen, want dan eten ze het papier op. Maar daar maak ik dus geen probleem van ze liggen in de kast de geschenkjes Kan toch moeilijk tegen de mensen zeggen. Ja de katjes wouden zien wat er inzat:giggle::giggle::giggle:

Nancy
22 december 2009, 05:51
Hoi, de kat is nog bij ons, nu 3 weken al. Van de kerstboom blijft hij gelukkig af.... Ongelooflijk hoeveel vriendschap we er van krijgen, is een fantastische kat. Kan iemand aan de hand van de foto's die ik doorgestuurd heb zeggen wat voor een kat dit is? Ik dacht een straatkat, maar volgens sommigen is het een Noorst Boskat?

Gaby
22 december 2009, 08:30
Beschouw die mooie schat maar als de jouwe. 3 weken is lang voor een kat om weg te zijn. Wat een gelukzak.

Ik denk niet dat het een Noorse boskat is. Daar is zijn kopke veel te rond voor, een Noor heeft namelijk een kleine kop in de vorm van een gelijkzijdige driehoek met grote oren en pluimen op de oren en in de orgen. De ogen van een Noor zijn ook minder rond, ovaalvormig en een beetje schuingeplaatst in de kop.

Ik denk dat je een prachtige mogelijke halflanharige HTK hebt, zoals ik er ook 2 exemplaren rondlopen heb. Ik kan eigenlijk niet goed zien of hij halflanghaar heeft opo zijn flanken of enkel in het plekje wit haar op zijn borst?

Heeft daar ergens ook raskatbloed ingezeten, mogelijks wel maar dat is eigenlijk nog moeilijk om te zeggen als je geen stamboom hebt.

Het blijft in alle geval een kanjer!:yes:

Nancy
22 december 2009, 12:18
Hij heeft op zijn flanken ook halflang haar. Wat is een htk?

Gaby
22 december 2009, 12:28
Een huis, tuin en keukenkat, een rasloze of niet raszuiverre kat

wea
22 december 2009, 15:35
allé, dan kan ik jullie nu eindelijk proficiat wensen met jullie nieuwe kat!

Pepperr
22 december 2009, 17:52
Alvast gefeliciteert met je nieuwe kat
Het is een HTK
Huis, tuin en keuken :)
rasloos dus ;D

Stefje
22 december 2009, 20:10
Ben eigelijk blij voor jou dat er niemand hem is komen ophalen :)
Proficiat met je nieuwe aanwinst!

BlackRose
22 december 2009, 23:03
Je zoontje zal ook wel blij zijn ;)

Nancy
23 december 2009, 06:12
Ja, we zijn heel blij, maar weet niet of we al mogen "juichen"? De 45 dagen zijn nog niet om. We rieken hier nu ergens kattenpis, maar vinden het niet.... Nochtans zijn kattenbak wordt elke dag uit geschept.

Gaby
23 december 2009, 09:15
Ai, dat is minder. Kijk eens in de hoekjes van je plaatsen en aan de gordijnen

Nancy
23 december 2009, 10:09
Is dat om hun territorium af te bakenen? Is de eerste keer dat hij dat doet

Poeleke
23 december 2009, 11:37
Is dat om hun territorium af te bakenen? Is de eerste keer dat hij dat doet

Dat kan... Is hij gecastreerd?
Een andere mogelijkheid is dat hij bijvoorbeeld last heeft van stress of blaasproblemen.
Hiervoor moet je eigenlijk eerst weten hoe hij plast/sproeit.

Als hij echt gehurkt plast, zou ik voor de zekerheid alle gezondheidsproblemen uitsluiten voordat je gaat denken aan een gedragsprobleem of iets.
Zou het wel in de gaten houden... ;)

Mocht je het plasje/sproeiseltje vinden, zeker goed schoonmaken.
Wij zullen het misschien niet meer ruiken, maar een kat doet dit vaak wel.
De kans is dan ook groot dat hij hetzelfde flikt op dezelfde plaats.

NIET schoonmaken met chloor/bleekwater, want hier zijn katten juist dol op... :giggle:

BlackRose
23 december 2009, 14:05
Hoe oud is hij nu ongeveer? Een dierenarts zal je een geschatte leeftijd kunnen geven. Als hij nog niet gecastreerd is, zou ik hem zo snel mogelijk castreren. Ik zou hem ook goed in de gaten houden. Als je hem naar een hoekje ziet gaan, let dan op wat hij gaat doen. Als het vaker gebeurd, zou ik toch eens naar de dierenarts gaan om hem te laten nakijken. Maar het kan inderdaad door stress zijn. Katten gaan ook sproeien op plaatsen die zij gevaarlijk vinden. Ze zetten dan een geurvlag uit die zegt: pas op! Dus ze bakenen niet enkel hun territorium af. Maar je moet dan wel kunnen zien of het sproeien of plassen is. Sproeien gebeurt rechtopstaan, ze gaan dan niet hurken. De staart trilt een beetje en ze sproeien het meestal tegen een verticaal vlak (bv. de muur).

Nancy
26 december 2009, 06:22
:party:Gelukkige kerst aan iedereen

De DA schat hem è à 8 maand, zodra dat de 45 dagen om zijn, gaan we hem laten castreren. Heb het hem nog niet zien doen, maar heb het plekje wel gevonden, onder onze zetel in een hoekje.... Dettol, helpt dat om hem dat niet meer te laten doen?

BlackRose
26 december 2009, 16:18
Ik denk dat Dettol wel ok is. Het beste is nog om iets tegen geurtjes te gebruiken. Want ook al ruik jij niets meer, zij ruiken het misschien nog wel. Je kan op dat plekje misschien ook zilverpapier leggen. Aztek heeft ook een tijdje zijn behoefte in een hoekje gedaan. Terwijl hij ook de kattenbak gebruikte, dus hij wist hem wel staan. Ik heb daar dan zilverpapier geplaatst, en zijn behoefte daar op doen vond hij toch niet leuk. Dus heeft hij het daar nooit meer gedaan.

Gaby
27 december 2009, 19:10
Dettol is plus minus OK - katten blijven namelijk de reuk rieken. ALs je ziet dat hij het nog eens doet zou ik eens naar een dierenwinkel gaan voor een speciaal product tegen kattenurine. Katten blijven het namelijk rieken, zelf al ruik jij niks ermee. Goed dat je hem laat helpen zodra de 45 dagen periode om is.

Nancy
28 december 2009, 05:09
Ook nog tips dat ik eens kan doorslapen met de kat? Bijna elke nacht maakt hij me wakker omdat hij ineens men vingers of men oren begint af te likken en daarna begint te spelen......

Gaby
28 december 2009, 09:38
Hem uit je kamer houden ;-). Is dat je enige kat? Bij mij was sat ook een probleem met Twister totdat we er Lola bijgenomen hebben. Twister verveelde zich denk ik.

Nancy
28 december 2009, 15:04
Oeps, had het er mss bij moeten vermelden. De kat uit onze kamer houden gaat momenteel niet. We zijn aan het verbouwen en boven is alles momenteel 1 grote open ruimte. Ja, Bliksem is onze enige kat, hebben wel nog een hond.

Gaby
28 december 2009, 15:42
Verstaat je kat zich goed met de hond, ik bedoel, heeft hij er een speelkameraadje aan? Anders zie ik maar één oplossing Nancy ;o)

BlackRose
28 december 2009, 23:51
Verstaat je kat zich goed met de hond, ik bedoel, heeft hij er een speelkameraadje aan? Anders zie ik maar één oplossing Nancy ;o)
:giggle: Jaja, die oplossing zal je zoontje wel leuk vinden. Kan je hem 's nachts in een aparte kamer houden? Bijvoorbeeld de living, de studiekamer of beneden ergens.

Nancy
29 december 2009, 11:51
De hond en de kat verstaan zich goed tot de hond in haar spelen een beetje te hevig wordt. Ze is een boxer en ze vergeet dat de kat kleiner is dan zij.... Als die ene oplossing is een andere kat bij nemen, is ook geen optie vrees ik.... Men ventje wilt geen dieren meer en hij was er al niet voor dat ik de kat in huis nam, maar nu speelt hij der ook mee en is er ook mee bezig. En kan hem ook niet apart zetten, beneden is alles ook 1 ruimte (nu nog). Deze nacht heeft hij me laten slapen, als ik wakker werd, lag hij wel naast mij, maar hij heeft me toch al niet wakker gemaakt

BlackRose
29 december 2009, 13:03
Die ventjes draaien vaak wel bij hoor ;) Eerst willen ze ze niet in huis, en daarna zijn zij degene die er het meeste mee spelen.

wea
29 december 2009, 14:28
dat ken ik ook!

Gaby
29 december 2009, 21:08
Niks opdringen, als je kat je laat slapen is er geen probleem meer hé. Weet wel dat eens ze het gewoon zijn, je ze nog moeilijk uit je bed krijgt maar bon, moet niet echt een probleem zijn

Nancy
30 december 2009, 06:56
Ik ga straks toch al een afspraak maken met de DA om hem te laten castreren. De 45 dagen zijn nog niet om, maar wil niet het risico nemen dat hij boven op de OSB gaat plassen, dat krijgen we der nooit meer uit.

Gaby
30 december 2009, 10:02
OSB?

Nu ddenk ik eerlijk gezegd niet meer dat de oude eigenaars de kat nog gaan komen halen na al die tijd en bovendien moeten ze dan bewijzen dat het hun kat is. Goed idee dus

Nancy
30 december 2009, 11:11
Osb zijn houtvezelplaten, daarop moet nog een definitieve vloer komen.

De afspraak is gereged bij de DA voor 05/01. Als de baasje toch nog komen opdagen, moeten ze alles terugbetalen of ze krijgen de kat al helemaal niet mee.

Gaby
30 december 2009, 11:16
Goed gesproken!

Ja, op houvezelplaten is dat natuurlijk niet ideaal. Nu is de kans wel klein dat een kater begint te sproeien in de winter door het tekort aan daglicht maar er bestaan altijd uitzonderingen op de regel hé.

Nancy
30 december 2009, 11:34
Neem toch liever het risico niet, anders rieken we mss de rest van ons leven kattenpis

Gaby
30 december 2009, 12:09
Inderdaad!

Nancy
5 januari 2010, 10:43
:party:Hoi, iedereen de beste wensen gewenst. Vandaag wordt Bliksem officieel van ons! Hij zit nu bij de DA om te castreren en heb ook gevraagd om hem direct een chip te zetten. Dus nu zijn wij de trotse eigenaars van onze Bliksem :party::clap:

wea
5 januari 2010, 11:26
Proficiat!!!!!
Ik ben zo blij voor jullie!

Caroline VG
5 januari 2010, 12:26
Hey Nancy, proficiat met jullie Bliksem!
Dat jullie er nog vele jaren plezier aan mogen beleven!

Nancy
5 januari 2010, 12:50
Thx, men zoontje zal ook blij zijn als hij straks thuis komt van school.

Gaby
5 januari 2010, 13:45
Proficiat! Jullie hebben het echt volgens het boekje gedaan en nu behoort die kleine bliksem jullie definitief toe. Jullie kunnen elkaar eens lekker in de bloemetjes zetten nu! Goed dat je hem tevens laat chippen, dan is het eigendomsbewijs ontegenstelbaar

BlackRose
5 januari 2010, 15:24
Proficiat! Ik hoop dat je nog veel plezier zal beleven aan kleine Bliksem :) Goed dat je hem direct laat chippen.

Nancy
6 januari 2010, 06:43
Ik had er gisteren toch medelijden mee met onze Bliksem. 's morgens mocht hij nog niet eten en hij zat zo zielig aan zijn eetbakje te wachten, ocharme.... Gisteren avond nog helemaal versuft... Hij is gelukkig niet kwaad op me

tinneke
6 januari 2010, 07:34
Een dikke proficiat met jullie Bliksem, hoop dat jullie er nog veel plezier aan zullen beleven vele jaren.
En bliksem zal ook wel blij zijn, dat hij nu officieel geadopteerd is.
En die chip heel goed van jullie

Calisto
6 januari 2010, 09:29
Gefeliciteerd!!!

Gaby
6 januari 2010, 09:30
Ik had er gisteren toch medelijden mee met onze Bliksem. 's morgens mocht hij nog niet eten en hij zat zo zielig aan zijn eetbakje te wachten, ocharme.... Gisteren avond nog helemaal versuft... Hij is gelukkig niet kwaad op me

Dat vind ik echt het hardste aan een castratie. Je moet ze nuchter houden, je moet ze in een kooi steken, je moet ze in de auto zetten en dan achterlaten bij de da. Ik wil er echt niet over nadenken wat er op dat ogenblik allemaal door het hoofdje van dat katje gaat.

Bliksem was veel te gelukkig dat hij terug thuis was! Twister was wel kwaad maar dat is ook een vieze kat hé

BlackRose
6 januari 2010, 10:15
Ja dat is altijd zielig he. En dan maar proberen te denken dat het voor zijn eigen goed is.
Geef hem maar goed veel knuffels.

Nancy
6 januari 2010, 11:05
Zodra we hem gingen halen bij de da, stapte hij direct het draagmandje in, precies van te zeggen: en laat me nu ne keer gerust. Dat doet hij thuis ook, als hij gerust gelaten wil worden gaat hij in het draagmandje liggen, zoals de hond hare bench heeft, heeft hij het mandje. Is wel gemakkelijk

artemis
6 januari 2010, 11:17
Dat vind ik echt het hardste aan een castratie. Je moet ze nuchter houden, je moet ze in een kooi steken, je moet ze in de auto zetten en dan achterlaten bij de da. Ik wil er echt niet over nadenken wat er op dat ogenblik allemaal door het hoofdje van dat katje gaat.

Gaby, ik mocht de castratie bijwonen. Ik heb Pappie dus niet moeten achterlaten en nam hem daarna meteen mee naar huis. Bij een poes zou dat niet mogen want dat is een echte operatie.

Gaby
6 januari 2010, 11:25
Ik weet het, bij sommige dierenartsen is het toegelaten maar de mijne werkt op een andere manier. Je zet je poes 's morgens af en je gaat ze 's avonds tijdens de spreekuren (vanaf 19 uur) terug oppikken. Als hij ze niet onmiddellijk kan opereren laat hij iets weten maar intussen zit dat beestje er wel zonder eten. Hij heeft liever dat ze ontwaken bij hem zodat hij ze nog wat in het oog kan houden maar zolang wachten is echt niet leuk. Mag er niet aan terugendenken eerlijk gezegd

Nancy
6 januari 2010, 11:31
Gaby, dat is bij onze DA ook zo. Zolang ik men bezigheid had, dacht ik er niet te veel aan, maar daarna....

Gaby
6 januari 2010, 13:36
't Is voorbij, dat is het belangrijkste want ik was thuis blijven werken om hem op tijd te kunnen oppikken 's avonds en eerlijk gezegd zit je er dan toch de hele dag aan te denken hoor

wea
6 januari 2010, 15:10
Ik heb zo eens een sterilisatie van mijn poes gevolgd bij de DA. Daar was ik echt wel van verschoten hoor. Het is dus echt zoeken naar die baarmoeder en eileiders!

en dan te zeggen dat ik 10 jaar eerder bijna was flauw gevallen van de castratie van mijn katertjes te volgen :giggle:

Maar ja, James heb ik achter moeten laten voor zijn tandjes en ik kwam binnen in de wachtzaal en wie hoorde ik tot daar huilen.... ja, mijne James. Mijn hart brak zeg. Die heeft dan ook nog mijn tenen opengekrabt omdat ik iets te kort bij het mandje ging staan Net alsof hij zich aan mij wou vastklampen.

Gaby
6 januari 2010, 15:12
Sorry Wea maar zat hier te lachen achter mijn pc met je uitleg over het openkrabben van jouw tenen. Zal je leren van open schoenen aan toe doen. Ik zou ook vergaan als ik mijn katje zo zou horen miauwen tot in de wachtzaal, ocharme

wea
6 januari 2010, 15:17
ja, zeg dat wel. ik voelde me toen zo slecht. Dat was echt niet meer janken, maar huilen hé.
Mijn Da is wel grappig, ze zei dat hij al de hele tijd naar mij aan 'vragen' was. :)

Gaby
6 januari 2010, 15:40
Ik hoop dat je da geen kinderen heeft die teveel vragen stellen als ze meent dat dat vragen is ;o)

BlackRose
6 januari 2010, 19:54
Bij mijn DA mag je normaal ook niet blijven. Hij vraagt het wel aan mij nu, omdat ik er stage heb gevolgd. Ik heb al heel wat sterilisaties en castraties gevolgd. Maar die van mijn eigen katjes volgen is toch wat anders. Als het mis zou gaan ... ik zou helemaal beginnen flippen. Misschien dat ik blijf bij Aztek, hij moet ook geopereerd worden aan zijn navelbreuk.
Ik hou mijn katje toch ook liever bij de DA tot zeker is dat alles in orde is. Ik heb eens een hond gezien die niet wou ontwaken uit de narcose. Dat is toch wel even schrikken. Hij is er goed uitgekomen, is na een heeeeel lange tijd wakker geworden. Maar het zou maar eens moeten gebeuren als je diertje al thuis is.

Haha wea, en een castratie is nogtans echt niets. Een sterilisatie is erger. Meer prutswerk hé. Mijn DA heeft zo eens 10min moeten zoeken naar een eileider. Zo zie je ook waarom een dierenarts niet graag heeft dat een kat te dik is. Al dat vet is niet makkelijk om in te opereren :giggle:

Chilli
6 januari 2010, 21:35
Een castratie is inderdaad geen grote ingreep. De dierenarts heeft de eerste honden (twee reutjes) van mijn ouders gewoon op de keukentafel gecastreerd. Dat was niet gepland, maar die hadden mekaar aangevallen omdat er een teefje was gepasseerd en dus zei de dierenarts dat ze moesten gastreerd worden. Dat is wel 30 jaar geleden hoor. De boerin die een beetje verder woonden die castreerde haar katten en die van kennissen gewoon zelf, vraag mij toch wel af hoe ze dat deed...

Mijn katten zijn ook 's morgens in hun vervoerbakje naar de dierenarts gebracht en 's avonds tijdens het spreekuur mocht ik ze gaan halen. Was ik blij toen het eindelijk tijd was! Mijn katertje was al terug goed wakker, maar bij mijn kattinnetje was de verdoving nog niet helemaal uitgewerkt. Zielig hoor, beestje kon helemaal niet meer springen (wat ook niet mocht gezien de wonde). Haar broertje kwam af en toe bezorgd kijken en ging haar hoofdje dan likken, op zo'n momenten ben je blij dat je twee katten hebt. Ze waren beiden wel heel voorbeeldig bij de dierenarts, geen toestanden zoals ik al op tv gezien heb.

Nancy
7 januari 2010, 06:34
Ik was bang dat onze hond Bliksmen niet gerust ging laten, maar ze heeft ne keer gesnuffeld en liet hem dan gerust. Ze had het goed verstaan onze brave meid

wea
7 januari 2010, 09:48
ja, dieren voelen dat van mekaar aan hé.

Silke, dat heb ik dus ook gezien ...dat zoeken naar die eileider. Ik vroeg dan of dat dan niet zo was als in de prenten in de boeken, maar mijn DA zei toen dat die alleen maar een aanwijzing vormen van waar het ongeveer zou moeten liggen. Hoe hard dat soms zoeken is, moet je echt eens zien om te geloven. Nu ja, alles is relatief hé. hoe groter de snede, hoe makkelijker het natuurlijk ook te vinden is, maar hoe groter de wonde.
Bij de mannekes is dat niet zo'n gezoek :giggle:

BlackRose
7 januari 2010, 10:03
Inderdaad, die venten hebben het altijd veel makkelijker eh :p

artemis
7 januari 2010, 10:19
Ik wou er toch even bijzeggen dat toen ik die castratie bijwoonde, mijn kater heel snel ontwaakte en al wakker was toen ik bij de DA wegging. Wel was hij nog heel suf en raadde de DA me aan om hem thuis enkele uren in een kleine kamer (bv badkamer) te laten bekomen.

Het was wel wat. Hij was een zwerfkat waar ik eigenlijk een andere thuis voor wou zoeken wegens onze asociale poes, maar ik wou hem wel eerst laten castreren om zo zijn kansen te vergroten. Op dat moment leefde hij nog buiten waar hij via een kattenluikje in onze bergruimte kon slapen. Ik had hem dus nuchter gehouden voor de castratie. Na zijn verdovingsspuitje zette mijn DA hem in een donkere kamer opdat hij sneller zou inslapen. Na 10 min was hij nog steeds niet in slaap en had hij overgegeven. In het braaksel zat pasta, iets wat hij op een ander moet gegeten hebben.... Zo zag ik wat er gebeurt als een kat niet nuchter is voor de narcose. Het gevolg was ook dat hij een tweede spuit verdoving moest hebben, vooraleer hij sliep.

De castratie zelf is een eenvoudige ingreep en gaat heel snel. Wel heb ik me even moeten omdraaien toen zijn balletjes eraf gedraaid werden, brrr. Niet zo lang daarna begon hij al wakker te worden en raadde mijn DA aan hem 24u binnen te houden, want een bloeding is nooit uitgesloten (er wordt niets genaaid). Zo heeft hij zich bij ons binnen 'geintroduceerd' en om een lang verhaal kort te maken, hij is bij ons gebleven en is een echte salonkat geworden.

Bij de castratie van een poes is de narcose zwaarder vermoed ik, omdat de ingreep langer duurt. De recuperatie duurt dan ook langer.

BlackRose
7 januari 2010, 12:36
Als hij al wakker wordt als hij meegegeven wordt, is er in de regel niet zo veel gevaar. Ja, als katten niet nuchter zijn, braken ze altijd. Natuurlijk is het bij een zwerfkat niet makkelijk om zeker te zijn dat ze nuchter zijn. En ik heb wel gemerkt dat sommige katten echt proberen te vechten tegen de verdoving. Die kunnen eens een 2e spuit nodig hebben.

Gaby
7 januari 2010, 12:56
Bij dde castratie van mijn katten heb ik hen ook geen drinken meer gegeven van 12 uur 's avonds. Voordeel is dat ze niet plassen terwijl ze verdoofd zijn als wist ik niet dat enkel dat het voordeel was eerlijk gezegd. Heb het gemerkt omdat mijn 2 oudste katten kort heb laten verdoven om hun pels te kunnen uitkammen (ongeloofelijk wat een klitten ze hadden). Twister heeft zich toen ondergepist zeg, amai, de sukkel, zo stinken dat hij deed. Hij leek er ocharme zelf last van te hebben

wea
7 januari 2010, 12:59
ja, de adrenaline van de stress werkt de verdoving tegen. Ik heb toen mijn 2 katers tegelijk laten castreren: william en york. Wel, ze waren tegelijk verdooft en williams ingreep was al helemaal achter de rug terwijl york nog tegen de slaap zat te vechten...
York werd ook veel vlugger terug wakker. Dat maakt het voor een da ook niet altijd even makkelijk om juist te verdoven (niet te kort, niet te lang,...)

Gaby
7 januari 2010, 13:23
Veel hangt af van het gewoicht hé. Mijn da had eens Twister en Lola dezelfde verdoving gegeven maar had daarbij over het hoofd gezien dat Twister 5,6 kilo weegt en Lola 3,2 kilo dus ja...

BlackRose
7 januari 2010, 19:21
Oej, ik hoop dat hij Twister dan de dosis van Lola gegeven had.

Gaby
8 januari 2010, 10:58
Neen, had hen elk voor 4 kilo gegeven. Niet erg maar Twister was te snel wakker en Lola heeft lang KO bij mij gelegen

wea
8 januari 2010, 14:39
God, wat een berekening voor de verdoving is dat dan zeg: het gewicht, de duur van de operatie en de nervositeit van een kat...

Gaby
8 januari 2010, 14:42
Was maar om hen te kammen hé Wendy, niet voor te steriliseren dus wat al bij al lichte verdoving