PDA

Volledige versie bekijken : Katten in bad?

Alinda13
28 december 2009, 12:12
Waarom wassen mensen hun kat?
Ik heb op het forum al een paar keer tegengekomen en hoor het ook wel eens van mensen om mij heen, maar wat is het nut ervan.
Als een kat niet meer voor zijn eigen vachtje kan zorgen vind ik het wat anders, hoewel ik zelf nog niet meteen voor badderen zou kiezen denk ik..
Maar er zijn ook mensen die hun kat een aantal keer per jaar in bad stoppen.
Katten houden toch niet van water (de meeste dan)

Of bekijk ik het nu helemaal verkeerd?
Ik doe nooit wat met mijn katten wat dat betreft, dat zoeken ze maar lekker uit.
Ja, borstelen omdat ze dat heerlijk vinden, niet omdat het nodig is.

Ik heb ook een konijn die ik elke dag zijn nekharen zou moeten borstelen toen ik hem kreeg. Ik heb het niet 1x gedaan en hij is er alleen maar beter uit gaan zien. (maar dat is weer een ander verhaal natuurlijk )

Gaby
28 december 2009, 13:33
Ja, als je met katten showt wordt het wel eens vereist door de keurmeesters (bijvoorbeeld voor langharige en halflangharige katten omdat hun pels er dan veel mooier uitziet). Ook witte katten waarmee geshowed wordt moeten gewassen worden opdat ze terug echt wit zouden zien en niet grijzig of gelig. Maar los van het showen wassen inderdaad sommige mensen hun katten omdat ze er beter uitzien, omdat ze dan het teveel aan loszittende haren kwijtspelen (kan belangrijk zijn geloof me) of simpelweg omdat hun katten sloddervossen zijn en dus echt vuil zijn.

Ik heb 3 halflangharige katten en een langharige kat en geloof me, meer dan eens moet ik hun slabje of hun achterwerk uitwassen omdat ze het varken uitgehangen hebben, buikloop hebben enz..

En als je je kat van jongs af gewoon maakt om in bad te gaan of gewassen te worden, dan verdragen ze het wel en sommige zijn zelf echte waterliefhebbers. Mijn Isis gaat altijd in de wasbak liggen als er water instaat en als ik de deur van de douche niet goed dicht doe staat ze er garantie mee onder.

Dus is het niet nodig, dan moet het zeker niet. Anders leer je het best van jongs af aan want ja.. je kan er best een aantal herdenkingstekens aan overhouden

Vicky S
28 december 2009, 17:46
Ik heb een tijdje geleden Remi moeten wassen van de dierenarts.
Hij had schilfertjes, het was geen schimmelinfectie maar het was met niks weg te krijgen. Toen stelde de DA arts op het laatste voor om hem een paar weken na elkaar te wassen met een shampoo. 4 keer is het ons gelukt, maar de laatste keer heeft hij van de stress pippie gedaan en dat vond ik echt zielig. De schilfertjes waren wel weg. Nu beginnen ze terug te komen, maar ik krijg het niet goed over mijn hart hem weer te wassen. Dus als iemand tips heeft hoe een kat te wassen ...

Gaby
28 december 2009, 19:35
Kan je hem wat Bach rescue of een zacht verdovend middel geven (bijvoorbeeld Climcalm - vraag het eens aan je da)

catterychrysoberyl
28 december 2009, 21:31
die van ons worden gewassen als we met ze maar show gaan . ivm de kleur van de vacht.
En ze hebben er ook geen moeite mee als ze in bad moeten. de ragdoll kater vind het zelfs ook heerlijk als hij gefohnt wordt.
en met een van de poezen is het als ze de douche naar hoort staat ze al ik de bak met haar voeten al in het water .

BlackRose
28 december 2009, 23:32
Als het niet nodig is, dan zou ik het ook niet doen. Te vaak wassen is, dacht ik, ook niet goed voor de huid. Het is wel leuk om je katten te zien genieten van water. Mijn katten spelen er graag mee, maar als ze met hun poten echt in water moeten staan... dat is wat anders! Ze worden dus ook niet graag gewassen, en dus doe ik het ook niet. 1 keer heb ik Maia haar staart gewassen omdat die vreselijk vuil was en stonk (en ze is niet eens (half)langharig). Ik heb dus enkel haar staart wat onder de sproeier gehouden. Aztek is onlangs bij mij in bad gesukkeld. Vond hij niet zo leuk, maar hij heeft zijn les nog niet geleerd. Hij springt nog altijd zonder te kijken in bad.

Nina
10 juni 2010, 11:00
Ik zou het niet snel zomaar doen als extra'tje.
Ik heb een vrij witte, halflangharige Ragdoll en die gaat niet in bad. Ik hoop mijn toekomstige pers (uit een asiel) ook niet te moeten wassen. Als je info leest over perzen komt dat wassen ook wel eens aan bod. :( Mijn pers zal niet buiten mogen, dus ik hoop hem zo schoon te houden.
Hij is 2 en heeft een tijdje rongezworven voordat hij in een opvang gezin kwam. Het zal niet makkelijk worden om hem nog in bad te krijgen op die leeftijd.

Melleke
22 juli 2010, 21:15
Mijn kat haat het om in bad te moeten :) maar na het uitstapje bij de dierenarts is het wel nodig :S Ze is zo bang en hangt daarna helemaal vol met viezigheid... Ik vroeg me af hoe jullie dat aanpakken? :) Bestaat er eigenlijk een speciale soort van shampoo hiervoor? Of zoals mij gewoon veel water om het vuil eruit te spoelen?

catterychrysoberyl
23 juli 2010, 18:08
Wij wassen ze al tijd met zijn twee. een houd de poes vast en een wast de poes met shampoo.
En ja er is speciale shampoo om katten mee te wassen het is geen aan rader om het met gewone shampoo te doen daar kan de huid van een kat niet goed tegen .
Maar das je hem schoon kunt krijgen met alleen water zou dat nog beter zijn . Want te veel wassen is inderdaad niet goed voor een kat.

Stefje
24 juli 2010, 14:37
Hier gaan ze normaal ook niet in bad, heb het wel al een paar keer moeten doen met de langharige nadat ze diaree hadden gehad. Bleef enorm in de vacht plakken en dan is het wel goed om ze even te wassen denk ik.
Of ze dat leuk vinden das iets anders natuurlijk :p

Gaby
26 juli 2010, 09:58
Ja, alleen als ze hun broek (zijn ook langharigen) weer eens bevuild hebben was ik ze. Ik zet dan gewoon hun poep in een wasbak, maak die nat met een beker, gebruik speciale shampoo en vooral goed spoelen. Ik fohn hen niet want daar hebben ze een hemelse schrik van maar zolang ze niet droog zijn mogen ze wel niet buiten.

Stefje
26 juli 2010, 12:44
Zo doe ik dat ook Gaby, het is ook altijd hun poepje dat vuil is :p
En ik moet dringend weer een afspraak maken voor Zazou bij een trimsalon. Hij heeft weer verschrikkelijk veel klitten :( borstelen, kammen, wassen maakt allemaal niet uit bij hem, geklit is hij toch.
Echt overal deze keer, dus vrees dat hij helemaal kaal zal moeten!

Gaby
26 juli 2010, 13:02
Ken dat. Ik laat mijn twee HTK'ers 1* per jaar kort in slaap doen zodat ik de knopen eruit kan halen. Veelal rond maart / april. Voor de rest van het jaar probeer ik de knopen eruit te prutsen. Mijn Coons hebben een iets gemakkelijkere vacht en laten zich vooral veel gemakkelijker borstelen en ontknopen (Ramses heeft enkel knopen in zijn katerstaart)

Stefje
26 juli 2010, 13:21
Hier heel zijn lichaam, is echt verschrikkelijk :( maar zijn moeder is een kruising pers en vader noorse boskat, volgens mij geen goede combinatie op vlak van vacht :p resultaat super lang en fijn haar en nu dreadlocks lol

Gaby
26 juli 2010, 13:32
Vooal de pers heeft een lastige ondervacht. Twister heeft dat ook zo'n pluizige ondervacht. Elke dag borstel ik eenbeetje maar hij verdraagt het echt slecht. Lola is nog erger maar die heeft dit kaar beduidend minder knopen als vorig jaar (waarschijnlijk door de stress gepaard gaande met de komst van onze Coons). Gebruik zeker nooit geen kam want daarmee beschadig je de ondervacht van je kat eerder een borstel met kleine pinnekes en liefst pinnkes in varkenshaar of rubber

Voor de oren gebruik ik een oorcleanerlotion en reinig met een watje dat niet pluist bij voorkeur of een doekje (Kleenex)

http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/ogen_orenverzorging/orenverzorging/19664

Stefje
26 juli 2010, 13:36
Ah ik had de oortjes nu met een vochtig toiletdoekje gedaan, had niet direct iets anders.
En zo'n klittenkam, ook niet aangeraden dan? Want was van plan om dat eens te proberen.

Gaby
26 juli 2010, 13:50
Niet bij een Perzenvacht. Moderator Kim kan je daar meer over vertellen, die heeft meer ervaring met Perzen. Misschien stuur je haar best eens een PB maar ik heb altijd gelezen dat dat niet aangeraden is voor de ondervacht.

Vochtig doekje kan geen kwaad hoor, als het middel maar zacht genoeg is

Stefje
26 juli 2010, 14:04
In augustus gaat hij toch terug naar de trimmer, hoewel het misschien beter is om hem in slaap te doen bij de DA. Ik twijfel nog een beetje, vind het zo'n zonde om zijn mooie lange haren allemaal laten af te scheren.

Gaby
26 juli 2010, 14:17
Lees dit eens: http://www.kattengedragstherapie.nl/set1.html - heel goede site tussen haakjes

Kristina
29 juli 2010, 17:09
We hebben één keer ons Kathy moeten wassen omdat ze zich steeds bleef krabben, zonder enige reden. We zijn langs de dierenarts geweest maar die kon niets vinden. Uiteindelijk was het een soort van "zenuwtik".

Ze had zo lang op straat geleefd (onder de vlooien), dat ze zich bleef krabben. We moesten haar nekje beschermen met een soort van verband. Zo konden haar wondjes genezen. Maar vanaf het verband eraf was begon ze weer. Na haar sterilisatie was het plots gedaan.

En neen, ze ging niet graag in bad :) alé toen was het de gootsteen :p