Volledige versie bekijken : in huis plassen ondank zindelijkheid
Hallo allemaal
ik ben nathalie en kom uit friesland.
ik heb me aangemeld bij dit forum omdat ik een vraag heb over me poes puk.
puk is al zindelijk vanaaf de 7e week, nu doet ze toch vaak dingen waar ik me aan begin te irriteren.
ik doe haar vaak naar buiten zodat ze even haar behoeftes kan doen, na die tijd komt ze binnen en gaat ze naar de slaapkamer van mijn zoontje en doet op het bed haar behoeftes wat kan ik daar tegen doen?
dit gaat al een poosje zo en begin er zat van te worden, en zit er zelfs aan te denken om haar weg te doen.
en als we de slaap kamerdeur dicht hebben doet ze het voor de deur van de slaap kamer.
mv gr nathalie:s
Plotse onzindelijkheid kan 3 grote oorzaken hebben
Ziekte
Kattenbakproblemen
Stress
Ziekte: je kat kan iets aan haar nieren hebben of een blaasontsteking of zelf nog iets aan haar gewrichten waardoor ze de kattenbak associeert met pijn en deze vermijdt. Eerst en vooral zou ik dus eens naar de da gaan om haar medisch te laten checken en haar urine te laten testen (op ontsteking of kristallen, gruis). Hurkt ze dikwijls in hoekjes, perst ze zonder iets te doen, zie je haar meer dan vroeger naar de kattenbak gaan, blaast ze tegen de kattenbak of zo?
Kattenbak: heb je iets veranderd aan haar kattenbak, bijvoorbeeld verplaatst, nieuw grind. Misschien moet ze een katenbak meer hebben want katten plassen en poepen liever in een aparte bak (zelf al kunnen ze buiten, de mijnen kunnen constant buiten maar gaan toch nog op de kattenbak al is het veel minder dan vroeger. Staat de bak op een rustige plaats met niet te veel doorgang. Ook is opgemekrt dat katten niet graag plassen op gesloten kattenbakken dus misschien moet je eens proberen de kap eraf te halen als je een gesloten kattenbak hebt. Ook belangrijk is dat je de geur van de urine echt goed uitwast want als die geur niet helemaal weg (en weet dat een kat een veel gevoeligere neus heeft dan een mens dus voor jou kan de geur weg zijn maar zolang de geur niet chemisch afgebroken zal je kat het blijven ruiken). Wat ik je dus aanraad is in de dierenzaak een speciaal middel te gaan halen (bijvoorbeeld HG alle nare geurtjes weg - vind je ondermeer bij Aveve) en de plek goed in te spuiten met dat product. Even trekken en goed uitwassen, misschien zelf tot 2 keer toe. Laat het donsdeken niet chemisch reinigen want daarbij wordt javel gebruikt en dat trekt katten juist aan om te plassen.
Stress: is er iets veranderd in jeomgeving, nieuwe meubels, nieuw huis, nieuwe kat, vreemde kat in de tuin, kleine baby bij enz. Katten zijn heel stressgevoelig en alles meot goed aangepakt worden anders gaan ze stresseren en daarbij is wildplassen geen uitzondering. Probeer te vinden wat er aan de hand is en probeer het op te lossen. Roep er eventueel een gedragsdeskundige bij die het je kat nuitleggen. Lijkt een grote investering maar het zal je heel wat geld in allerlei middeltjes en frustraties besparen. Ik 2 à 3 weken zou het moeten opgelost met een gedragsdeskundige.
Gan je kat vooral niet straffen, erop roepen, ze met hun snuit erdoor halen want de beestjes begrijpen dit niet en gaan nog meer frustreren daardoor waardoor je de situatie alleen erger maakt. Geef je beestje niet op, het zit met een ei en vraagt echt om geholpen te worden. Ze doet dat echt niet om te pesten, integendeel.
Veel succes, ik weet dat het geen prtje is om een plassende kat in huis te hebben, maar er is echt een oplossing voor deze problemen hoor. De moeilijkheid is alleen te vinden wat de oorzaak is
artemis
16 maart 2010, 16:35
ik doe haar vaak naar buiten zodat ze even haar behoeftes kan doen, na die tijd komt ze binnen en gaat ze naar de slaapkamer van mijn zoontje en doet op het bed haar behoeftes wat kan ik daar tegen doen?
Hallo Nathalie,
Heeft ze binnen een kattenbak en staat die altijd in haar bereik?
Hoe oud is ze nu? Poes of kater? Gecastreerd/gesteriliseerd?
er zijn 3 dingen die een kat van een kattebak verlangt
1) properheid
2) privacy (niet al te veel passage)
3) goed overzicht (heeft de kat een goed overzicht van de kamer vanuit de kattebak, zijn er ontsnappingsroutes?)
verder zijn ze uiterst conservatief: als het niet juist aanvoelt aan hun voetjes, dan niet op de bak. dus elke verandering van vulling kan onzindelijkheid geven.
en zoals gezegd, niet straffen. ook niet de kat oppakken en op de bak zetten. Katten weten wel waarvoor zo'n bak dient, maar meestal is er een reden waarom ze niet op de bak willen en dat moet jij nu gaan uitvlooien. ze straffen of op de bak zetten geeft dikwijls een omgekeerd effect: meer stress en dan meer onzindelijkheid.
Hou ons op de hoogte hé.
BlackRose
16 maart 2010, 18:16
Heeft ze eigenlijk een kattenbak binnen? Gaat ze daar op?
Het is niet omdat een kat haar behoefte buiten doet, dat er binnen ook geen kattenbak moet zijn. Maia gaat ook buiten, maar zij komt toch vaak nog het liefst binnen in de kattenbak haar behoefte doen.
De plaats ook niet proper maken met bleekwater, dat trekt de kat nog meer aan. De plek altijd wel goed proper maken, want al ruiken wij het niet, onze poezels ruiken het nog zeker.
Ik zou er eens mee naar de dierenarts gaan om alle medische oorzaken uit te sluiten. Als er niets medisch is, dan is het waarschijnlijk gedragsmatig. Is er iets veranderd onlangs? Ben je misschien nog maar onlangs bevallen? Een kat doet het niet expres om ons te pesten. Er is altijd wel een goede reden voor, ook al beseffen wij dat niet. Ze willen ons altijd wel iets zeggen.
ringo
16 maart 2010, 18:49
de reden kan ook zijn dat uw kat met wormen zit. en daardoor niet in de kattenbak wilt
of zoals al vermeld. blaasgruis.
jopperke
16 maart 2010, 21:45
Het plassen op beddengoed is vaak een teken van stress. Het is heel goed mogelijk dat de kat buiten niet durft te gaan, omdat 'die nare Tommy van de buren' daar naar haar zit te gluren. En plassen is nu eenmaal een redelijk kwetsbare positie. Vaak zie je dan dat katten enkel daar gaan plassen waar ze zich veilig voelen. Dit is dikwijls waar de geur van het baasje (=de grote beschermengel) sterk aanwezig is. Dit is dus op beddengoed, kleding en handdoeken. Maar eigenlijk zou je eerst eens moeten kijken wat de kat precies doet: plast ze (gehurkt) of sproeit ze (staart recht en trillend)? Zowieso is een bezoek aan de dierenarts het allereerste dat je zou moeten doen. De blaas en urinewegen zijn het allerzwakste punt bij katten.
kimpietjeuh
19 mei 2010, 15:53
Hoe gaat het ondertussen met Puk?
Forumsoftware: vBulletin™ versie 4.0.6 Copyright © 2010 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.