PDA

Volledige versie bekijken : Belgen houden meer van katten dan van honden

BlackRose
14 juli 2010, 14:09
De Belg heeft liever een kat in huis dan een hond. Dat blijkt alleszins uit de statistieken van de FOD Economie. In 2008 leefden 1.167.000 honden en 1.974.000 katten bij een gezin. In vergelijking met 2004 daalde het aantal honden en steeg het aantal katten.

Er zijn dus meer gezinnen die kiezen voor een kat als huisdier, dan gezinnen die kiezen voor een hond. In 2008 hadden 905.000 gezinnen minstens één hond in huis, dat is zo'n 20,1% van de Belgische gezinnen.

1.197.000 gezinnen huisvestten minstens één kat, dat is 26,6% van de gezinnen. Er zijn ook meer gezinnen die veel katten hebben dan gezinnen die veel honden hebben.
Wat de verhouding kat-hond betreft, is er geen verschil tussen de drie gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel, maar de Waalse gezinnen hebben meer huisdieren dan de gezinnen in de twee andere gewesten. Wallonië telt 15 honden per 100 inwoners, Vlaanderen 10 en Brussel 4. Wat het aantal katten betreft, telt Wallonië 25 katten per 100 inwoners, Vlaanderen 16 en Brussel 11.

"We hebben er veel geld voor over"

Dat de Belg zijn huisdier graag ziet, stelt de FOD Economie ook vast in het huishoudbudget. In het totaal hebben de Belgen in 2008 950 miljoen euro besteed aan huisdieren. De Brusselse gezinnen gaven 67 miljoen euro uit (7% van het totaal budget), gezinnen uit Vlaanderen 555 miljoen euro (58%) en Waalse gezinnen 329 miljoen euro (35%).

Het meeste geld ging naar kattenvoeding, 227 miljoen euro. Daarna volgden de bezoekjes aan de dierenarts (211 miljoen euro), op de voet gevolgd door hondenvoeding (200 miljoen). De rest van het geld ging naar producten voor huisdieren als hondenhokken, aquaria, manden (108 miljoen euro) en dierenpensions en verzorging voor de huisdieren (67 miljoen euro).
Gemiddeld besteedt een gezin 484 euro aan zijn huisdier(en), de gezinnen zonder huisdieren zijn daarbij niet meegerekend. Hondenvoeding is goed voor jaarlijkse kosten van 273 euro per gezin, tegenover 194 euro voor kattenvoeding per gezin.

In de cijfers zijn de katten en honden uit dierenasielen niet meegerekend. In 2009 telden de asielcentra voor dieren 32.346 honden en 36.796 katten. In vergelijking met de afgelopen jaren zitten steeds meer katten in een asiel en steeds minder honden.

Bron: deredactie.be

kvankelst
17 augustus 2010, 21:33
aan een kat is meestal minder werk dan aan een hond he. ze zijn toch een heel stuk zelfstandiger, misschien heeft het daar toch wat mee te maken. Allee heb zelf 6 katten en 1 hond en kan me het omgekeerde niet inbeelden

wea
17 augustus 2010, 23:39
dat denk ik ook. bij tweeverdieners is het wat moeilijker om een hond in huis te hebben.

lindsy
18 augustus 2010, 19:00
ik ben bang van honden

kvankelst
18 augustus 2010, 21:57
ja ik vertrouw ook zomaar niet elke hond (als kind in mijn gezicht gebeten door een reus van een hond) maar ze kunnen zo bijzonder lief zijn he. Heel mijn leven door heb ik al katten, sinds 3 jaar ook een hondje, wel hij is mijne God. Dat beestje heeft zo een verschrikkelijk verleden achter de rug en is gewoon te lief en te goed voor deze wereld. Merkwaardig eigenlijk he! Maar net zijn aanhankelijkheid charmeert me zo.
Maar katten zijn dan ook weer bijzonder he <3

Fiep
8 september 2010, 10:14
Ik ben dol op honden, maar ook op katten. Het is een andere relatie die je hebt met honden. Ik zie ze allebei even graag, maar dan anders.

Cisca
8 september 2010, 13:30
Ik heb 12 jaar een hond en katten gehad en vind honden ook erg leuk.
Maar als het erg hard regent of erg koud is ben ik wel blij dat ik er dan
niet meer uit hoef.