PDA

Volledige versie bekijken : Vraagje voor Perzische langhaar

Annemarie
12 mei 2009, 15:19
Mijn vraag gaat over de lopende oogjes van deze kat van mijn schoonouders. Hij verliest zoals wel meerdere Perzen traanvocht en zorgt voor bruine strepen onder de ogen. Het wordt verzorgd door met een beetje papier met lauw water het proper te wrijven. Ik heb gezien dat het vocht zelf bruin is, toen ik het zelf eens verzorgde. Als we het niet regelmatig proper maken komen er zelfs bruine korstjes onder de ogen, zelfs tot in de neusgaten en krijgt hij moeilijk zijn oogjes open. Best zielig eigenlijk.
Over de kortjes in de neus, ik weet niet of het komt doordat het vocht langs de neus loopt en dan onderaan de neusgaten opdroogt of dat het van vanbinnen loopt tot aan de neusgaten (ik vermoed dit laatste).

Hoe kunnen we dit best proper maken en houden? Is hier een speciale ooglotion voor?

Karolientje
12 mei 2009, 15:22
Ik heb niet meteen rassen in huis die last hebben van echte traanoogjes, maar onze katten hebben soms wel "slapertjes" in hun oogjes die ook kunnen opdrogen tot korstjes. Die verwijder ik met een ontschminkwatje en wat fysiologisch water.

Calisto
15 mei 2009, 00:33
Jana (mijn brits korthaar) heeft ook erge traanogen.
Ook bij haar heb ik dan van die bruine vlekken.
Ik verwijder dit met een watje en wat boorzuurwater.
Voor de randjes van de ogen gebruik ik een wattenstaafje met wat boorzuur water.
Als je dit regelmatig doet voorkom je die bruine vlekken.

Annemarie
20 mei 2009, 11:00
Bedankt voor de tip.

Boorzuurwater, kan je dat vrij krijgen bij de apotheker?

Calisto
20 mei 2009, 14:14
Ja ik krijg het altijd zo mee.
Ik weet dat het in Nederland heel moeilijk te krijgen is.

Annemarie
20 mei 2009, 14:21
Ja ik krijg het altijd zo mee.
Ik weet dat het in Nederland heel moeilijk te krijgen is.
Gratis? Is wel fijn!
Handig dat ik in België woon. :-)

Calisto
20 mei 2009, 21:39
Gratis? Is wel fijn!
Handig dat ik in België woon. :-)

Nee met "zo" bedoel ik zonder voorschrift.
Maar een flasje kost mij amper een euro (flesje niet meegeteld hé)

Annemarie
21 mei 2009, 17:25
Nee met "zo" bedoel ik zonder voorschrift.
Maar een flasje kost mij amper een euro (flesje niet meegeteld hé)

Oh, snap het! Ja, voor dat geld moet je 't niet laten natuurlijk!
Thanks!

miep92
14 juli 2009, 10:51
Dat klinkt vrij ernstig.Is jou kat ingeënt voor niesziekte? Want dit zou er namelijk op kunnen wijzen dat jou kat dit heeft.Het is een vrij veel voorkomende ziekte.Een tante van mij heeft ook een poes,een schat van een dier.Maar toen ik een groene snotterige massa uit zijn neus zag komen trok ik snel mijn hand terug.Mijn eerste gedachte was namelijk : Niesziekte.En dit is zeer besmettelijk voor andere katten.Ik heb direct mijn handen gewassen bij thuiskomst,want met dit soort dingen ben ik erg voorzichtig.Misschien kun je beter even langs de DA gaan,die kan je wel verder helpen.Het kan ook te maken hebben met de grote hoeveelheid traanvocht die jou kat produceerd,maar omdat het een bruine kleur heeft,en je niet zeker bent of het vocht uit de neus komt of gewoon uit de traanklier,zul je voor meer zekerheid dit toch beter uit kunnen zoeken.Lotions en andere dergelijke middeltjes hiervoor ken ik niet,want dit is me vrij onbekend.Veel sterkte en succses,en hopen dat het snel over gaat!

Annemarie
14 juli 2009, 10:58
Bedankt voor de tips!

Ze niest helemaal niet, dus ben wel vrij zeker dat het de niesziekte niet is.

Randa
14 juli 2009, 12:21
Bij Tom en Co zijn er doekjes die in lotion gedrenkt zijn om de ogen schoon te maken
het is een koker met doekjes die je eruit trekt !

Annemarie
14 juli 2009, 12:45
Bij Tom en Co zijn er doekjes die in lotion gedrenkt zijn om de ogen schoon te maken
het is een koker met doekjes die je eruit trekt !

Daar moet ik eens op letten als ik er nog eens kom.

Gaby
14 juli 2009, 13:12
Dat is normaal bij een Pers, heeft niet onmiddellijk iets te maken met niesziekte. Hun neus is gewoon veel te kort.

Ikzelf heb een lotion van bij Tom & Co voor de ogen van mijn poezels uit te kuisen met een watje, maar eerlijk gezegd denk ik dat het gewoon eau de bleuet is (of hoe je dat ook noemt in het Nederlands) wat ikzelf ook gebruik om mijn ogen te ontschminken (louter op basis van planten).

Ik weet wel niet of het helpt tegen die bruine strepen maar daar helpt boorzuurwater zeker tegen, dat heb ik met eigen ogen gezien!

Annemarie
14 juli 2009, 13:52
Inderdaad, boorzuurwater is hier nog als advies gegeven!

Joske
17 juli 2009, 14:22
Ik heb zelf ook een langharige pers en ik gebruik af en toe zo'n doekje met lotion vanuit Tom & Co. Het is een kartonnen koker met een plastic dekseltje. Vroeger hadden ze dit ook in Kruidvat, maar hier verkopen ze het niet meer.