PDA

Volledige versie bekijken : Wild konijntje aangevallen

Katja
28 januari 2014, 01:09
Buurvrouw en ik zaten aan de koffie, toen een vrouw bij ons naar binnen keek en wees op de grond.
Wij naar buiten och arm een klein konijntje erg toegetakeld denk door katten.
Denk dat het 1 van de konijnen bij ons van het spoor zijn.
Oogje dicht kwam etter uit, ander oogje heel dik en wondje om het hele koppie.
Meegenomen naar huis schoongemaakt en Zilverwater op de beide oogjes en in het bekje gedaan.
Nu zit hij/zij even in het konijnenhok, mijn konijntjes blijven ff in de katteren.
Eten en drinken gegeven, kwam er net vandaan en heeft de brokjes al op, das een goed teken.

Akarana
28 januari 2014, 08:57
Zo snel mogelijk naar een DA of opvangcentrum brengen voor antibiotica. Een prooi van een kat zou binnen de 48u behandeld moeten worden of kan toch nog plots dood gaan ten gevolge van de aanval.

Mauricke
28 januari 2014, 09:00
Zo erg voor het beestje.:s

Akarana
28 januari 2014, 09:22
hoewel nu ik het nog eens lees... Heb je ooit al eens een konijn met de ziekte myxomatose gezien? Dit is geen prettige ziekte bij konijnen en is dacht ik besmettelijk. Meest duidelijke symptomen zijn konijntjes met dichtplakkende etterende ogen die in vergelijking met gezonde konijnen heel loom bewegen.
Sowieso zou ik er mee naar de DA gaan zodat je uitsluitsel hebt en het geen gevolgen kan hebben voor je eigen konijnen.

Tinne & Co
28 januari 2014, 09:44
Ja maar dan zitten ze ook nog eens massaal onder de vlooien, omdat ze te suf zijn om zich te verzorgen of te wassen..
Nuja als het al heerlijk eet en zich al beter voelt dan kan het wel zijn dat het door een beet is verwond geweest is. Toch heel lief hoor..
Ik heb toch ook eens die vergissing gemaakt, met een konijn die mixomatose had! was een vreemd gevoel dat je een gewond dier niet meer kunt helpen.. dan loslaten en zo laten!

Mauricke
28 januari 2014, 09:44
Akarana heeft gelijk. Je kunt het risico niet nemen om je eigen beestjes te besmetten mocht het ziek zijn.

Katja
28 januari 2014, 13:21
Mijn konijnen kunnen er niet bij hoor, ze zijn veilig in de kattenren.
Na dat ik bij hem/haar ben geweest, onsmet ik mijn handen met ontsmettingsmiddel.
Maar ben naar de Da geweest, het is wel degelijk verwondingen van een kat, verder is er niets aan de hand met het beestje.
Het is gezond op de verwondingen na van de zwerfkatten hier.
Ik hou hem nog even hier, want het asiel wilde hem niet opvangen, zitten vol zeggen ze.
Ga donderdag naar Oldenzaal konijnen opvang en breng hem daar heen, (die is 3 dagen in de week open)

Tinne & Co
28 januari 2014, 13:23
Maar als het een wild konijn is, moet je hem weer loslaten hoor.. de bossen in ergens, alst genezen is.

Katja
28 januari 2014, 16:18
Dat doen ze daar wel, ze hebben betere middelen dan ik.
Ze zeiden als je hem los laat moet je handschoenen aan trekken en het beestje insmeren met zand zodat de guur van de mensen eraf is.
Anders nemen ze hem/haar niet in de groep op.
Dus ik ga donderdag daar heen, daar word hij/zij beter verzorgd, en zetten hem daar bij een groep andere konijnen in het bos uit.

Akarana
28 januari 2014, 16:26
Leuk dat je zo'n opvang in de buurt hebt. In mijn regio zou ik me tot het vogelopvangcentrum moeten wenden denk ik, weet anders niets. Hebben ze geen nummer waar je op terecht kan? Het vogelopvangcentrum is ook niet onbeperkt open, maar wel permanent bereikbaar en op afspraak kunnen we altijd een dier gaan afgeven. Is ook van hen dat ik geleerd heb dat de eerste 48u na een aanval van een kat belangrijk zijn.

Tinne & Co
28 januari 2014, 16:54
Heel knap gedaan katje! supersuper!!!!

BlackRose
28 januari 2014, 23:52
Ik heb tijdens mijn stage in het vogelopvangcentrum in Brasschaat heel wat wilde baby konijntjes mogen helpen :) Meestal wel echt nog mini-mini-nijntjes die we met de hand moesten voeden.
Maar goed dat het naar een konijnenopvang kan en dat ze daar ook wat weten van het verzorgen van wilde konijntjes.

Mauricke
29 januari 2014, 08:03
Super wat je gedaan hebt om het konijntje te redden.:clap: Je hebt een hart voor dieren. Ik zou ook heel graag konijntjes of kippen houden maar ik kan dit niet met de zwervertjes.:s
Ik krijg regelmatig een oproep voor legbatterijkippen. Mijn zwervertjes jagen dikwijls op de kippen van de buren en brengen ook al eens een konijntje naar huis. :s Gelukkig heb ik tot hiertoe nog geen kip voor de deur zien liggen want ik zou niet weten hoe ik het moet gaan uitleggen bij de buren.

Akarana
29 januari 2014, 08:56
Mijn zwervertjes jagen dikwijls op de kippen van de buren en brengen ook al eens een konijntje naar huis. :s Gelukkig heb ik tot hiertoe nog geen kip voor de deur zien liggen want ik zou niet weten hoe ik het moet gaan uitleggen bij de buren.
Mijn zwervertjes wonen bij de kippen. Hun tuinhuisje staat in de kippenren. Behalve kleine kuikentjes hebben de katten geen enkele interesse in de kippen en gaan ze er in een grote boog omheen. Kater wordt zelfs soms verkeerdelijk aanzien als een kip (omdat ze net als de brahma's wit-zwart is) en dan heeft ze een hormonale haan achter zich :giggle:

Katja
31 januari 2014, 23:24
Zo he he, dat konijntje is weg.
Het was een Rammetje zeiden ze, hij kreeg een mooi hokje voor zich alleen, ik had er goed voor gezorgd en was al aan de beterende hand.
Met 2 weken bel ik even hoe het gaat, ben toch wel nieuwsgierig hoor.

Siggy
1 februari 2014, 02:10
Blij dat hij terecht is! Hopelijk herstelt hij goed en mag hij terug naar de vrije natuur.

Mauricke
1 februari 2014, 09:09
Zo leuk om dit te horen.:clap: Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat.

Katja
19 februari 2014, 00:46
Nou ben er weer geweest.
Ze hadden mij opgebeld om te vragen of ik er bij wilde zijn als hij weer in de natuur vrij werd gelaten, Natuurlijk!
OOO hoe mooi, mocht hem zelf uit het hok halen en in de vervoersboks doen, met handschoenen aan.
Toen eenmaal daar in het bos hebben we de boks op de grond gezet met het deurtje open.
Goh, duurde best een poosje voor meneer er uit kwam, paar tikjes tegen de boks gegeven en ja hoor, daar sprong hij de wijde wereld in.
Ik heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld.

Siggy
19 februari 2014, 10:06
Blij dat hij weer thuis is. :)