Volledige versie bekijken : Schilfertjes
Annelore
16 juni 2009, 09:12
Ik heb een vraagje omtrent mijn lieve Rufus. Zijn vacht zit vol schilfertjes, is kam hem nochtans dagelijks. Ik heb ook geprobeerd om hem eens te wassen, maar dit was geen zo'n goed idee vond Rufus zelf. Daarom was ik hem gewoon met een zeer natte washand. Maar de schilfers blijven maar komen.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Rufus heeft zo'n mooie vacht, maar met die schilfers is deze allesbehalve mooi :(
alvast bedankt!
Ik denk dat ik eerst al zou stoppen met hem elke dag te kammen want het kan zijn dat die kam zijn huid irriteert. Het kan eventueel ook aan de voeding liggen, misschien reageert hij allergisch op bepaalde voedingsstoffen. Misschien heeft hij ook 'gewoon' een droge huid en kan je eventueel een voedingssupplement bijgeven.
Het kan dus allerlei oorzaken hebben. Maar wat krijgt hij te eten?
Annelore
16 juni 2009, 09:40
Hij krijgt speciale dieetvoeding van de dierenarts voor zijn nieren, anti struviet.
De naam ontglipt mij nu eventjes...
Is het over gans zijn huid? Krabt hij ook veel, meer als vroeger
Elke dag kammen is inderdaad te veel hoor, je irriteert de huid wat mogelijks kan leiden tot schilfers.
Het kan ook aan de voeding geven en gezien zijn medische achtergrond( blijkbaar nierproblemen) zou ik eens contact opnemen met je DA.
BlackRose
16 juni 2009, 10:21
Heeft de dierenarts al eens naar de schilfers gekeken?
Gezien hij blijkbaar op een speciaal dieet staat, zou ik het zeker ook eens voorleggen aan je DA en de schilfers eens laten onderzoeken. Nu weet ik wel dat zalmolie goed is voor huidproblemen maar ik zou het nu niet zomaar durven geven gezien zijn medische achtergrond.
Annelore
16 juni 2009, 10:57
Het is vooral op zijn rug achteraan eigenlijk.
Maar Rufus heeft een vacht die echt dagelijks hoeft gekamd te worden. Ik zal het inderdaad eens voorleggen aan de dierenarts dan.
Maar ik zou dan proberen enkel zijn vacht te kammen en contact tussen zijn huid en de kam te vermijden als dat mogelijk is.
miep92
14 juli 2009, 11:01
Hier heeft de mijne ook last van.De vacht heeft niets te maken met de huid.Schilfers ontstaan vaak doordat de huid wat droog is.Gewoon water helpt niets,hierdoor wordt de huid alleen nog maar droger.Ik weet ook niet of er een speciale anti roos shampoo bestaat voor poezels,of een spray of iets dergelijks.
Soms kan ook stress de oorzaak daarvan zijn of anders ook hormonale veranderingen.
Loesje die had toen zij nog mee op show ging daar soms ook last van en thuis bijna nooit tenzij ze krols wordt of geweest is
sanneke
14 juli 2009, 13:54
Mischien eens proberen met NIZORAL shampo verkrijgbaar in de apo.
NIZORAL shampoo is vooral geschikt om schilferende huidontstekingen te behandelen die veroorzaakt worden door een bepaalde gist (Pityrosporum).
Groetjes Sanneke
Helpt zalmolie hier niet bij? Ik bedoel dan het supplement dat je op hun eten moet doen.
Hier heeft de mijne ook last van.De vacht heeft niets te maken met de huid.Schilfers ontstaan vaak doordat de huid wat droog is.Gewoon water helpt niets,hierdoor wordt de huid alleen nog maar droger.Ik weet ook niet of er een speciale anti roos shampoo bestaat voor poezels,of een spray of iets dergelijks.
Maar ik zou dan denken dat het contact tussen de kam en de huid nog voor meer irritatie zou kunnen zorgen dan dat er nu al was.
Helpt zalmolie hier niet bij? Ik bedoel dan het supplement dat je op hun eten moet doen.
In de winter doe ik dat ook op hun eten. De mijnen hebben soms schilfers door de knopen in hun vacht en de verstikking dat dat veroorzaakt en daar helpt die zamolie wel voor (maar ze eten het niet graag en het is eigenlijk echt niet handig zo'n flesje, drupt, vettig enz. - geen plezier)
Ik heb nog nooit zalmolie gebruikt maar het verbaast me een beetje dat katten dat niet lekker vinden (of heb jij rare katten op dat vlak?), 'k zou denken dat een visprodukt er bij een kat toch in zou gaan als koek ...
Zowieso, ik heb rare katten :giggle:, daar ben ik me van bewust. De zalmolie heeft een rare geur. Twister eet alles, dus geeft niet echt problemen maar Lola, daar gebruik ik eigenlijk niet want één drupje en mijn anorexisch katje laat haar eten staan
alturas
27 juli 2009, 12:14
En hoe gaat het daar nu ?
Ik heb in het weekend hennepolie besteld voor mijn persje haar vacht. Vond zalmolie toch wat gevaarlijker, ivm het gif dat in vissen zit.
Ben benieuwd of het zal werken.
Forumsoftware: vBulletin™ versie 4.0.6 Copyright © 2010 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.