PDA

Volledige versie bekijken : Verhuis van 'buiten-kat" naar binnen houden.

Noir
26 november 2015, 13:11
Hallo allemaal,
Binnenkort zal ik moeten verhuizen; einde contract. Ik woonde in een mooi huis met een tuin en veel ruimte.
3 jaar geleden heb ik Ella geadopteerd van het asiel. Ze was ontzettend schuw, nog steeds maar enkel bij vreemde mensen en zelfs bij mij is ze soms nog onrustig.
Bij onrust gaat ze naar buiten. Ze zit eigenlijk quasi altijd buiten.
Na 3 jaar ben ik dus op zoek naar een nieuwe woonst. Wat blijkbaar niet zo evident is dan gedacht.
De huurprijzen swingen de pan uit. Dus ik ga het moeilijk krijgen om een plekje te zoeken waar ik graag zou willen wonen.
Maar in de zoektocht heb ik een factor die voor mij heel belangrijk is. Dat is dat Ella buiten zou kunnen. Het moet niet veel zijn, een koertje, een terras op gelijksvloer,… kortom ik zou graag willen dat ze buiten kan. Want ik heb schrik dat ze het niet aan kan om altijd binnen te zitten.
Ze is volgens het asiel gevonden buiten in een bos samen met twee jonge kittens.
Dus ze is vermoedelijk buiten opgegroeid. ‘Buiten’ is haar ‘binnen’.
Ze is zo gelukkig als ik samen met haar buiten ga zitten. Ze is daar meer op haar gemak.

Ik zou ze echt niet willen achterlaten in het asiel of bij iemand anders. Ik heb 3 jaar gewerkt aan onze band en we zijn behoorlijk close, ze is gehecht en enkel bij mij zichzelf… Het is geen compliment voor mij, het is de realiteit.

Een appartement is een haalbare kaart maar ik vind geen plekje waar ze buiten kan. De huurprijzen zijn afhankelijk van een tuin en/of terras, dus maakt de huurprijs hoger.
Ik wil gerust wel besparen om andere zaken om te zorgen ze buiten kan.
Maar ik vrees voor het ergste, dus binnen blijven.

Wel, ik ben ongerust. Zouden jullie wat advies geven?
Moest het niet lukken om een ‘buiten’ te zorgen voor haar, wat dan?
Kan ik ze binnen houden?
Heeft iemand ervaring met een buiten-kat verplicht binnen te houden?...

Want zeer dikwijls gaat het huren bij een 3-6-9 contract. (3 jaar moet je blijven dus, anders ben je je huurwaarborg kwijt) Moest het mislukken om haar binnen te houden, dan moet ik ander plekje zoeken, en helaas is dat geen haalbare kaart.

…. SOS :-/ ik wil Ella graag houden Het koste wat het kost

Bedankt voor dit te lezen en een antwoord zou me plezieren want ik zit met mijn handen in mijn haar.

indian
26 november 2015, 16:04
Ik vind het alvast super dat je er alles aan wil doen om Ella te houden.Of en onder welke omstandigheden dit zal lukken zij het nu buitenshuis of binnenshuis is afhankelijk van Ella zelf natuurlijk.Dit is mijn ervaring met een buitenleventje zwerfpoes.In 2013 augustus kwam ze ,als nog kitten zijnde,in mijn tuin zitten.Ik gaf haar te eten.Van zodra ze me zag of hoord,rende ze weg(geen mensen gewoon dus).Ik maakte haar een slaaphuisje en na een tijdje begon ze daarin te slapen.Voorjaar 2014 zat ze meer in m'n tuin dan dat ze er niet was.Als ik ver genoeg van haar afbleef,bleef ze ook zitten.Lente 2014 was ze er met 2 felle katers,uit de buurt.En je raad het al:in april zag ik haar van ranke magere kitten veranderen in een dikke mama:zwanger.Ondertussen at ze uit een bordje dat ik vasthield,toen beloofde ik haar om voor haar en haar kleintjes te zorgen.Strelen of oppakken ging totaal niet.21 mei beviel ze van 4 flinke kittens.Het was precies of wij hadden co-ouderschap.Donny bleef heel de tijd bij haar kittens;maar van zodra ik buiten ging,keek ze eens naar mij en dan ging ze in de weide naast m'n tuin plassen of eventjes op stap.Toen de kittens 4 weken waren ben ik ze beginnen leren om vast voedsel te eten.Toen ze zeven weken waren , heb ik op een ochtend (kwart voor 5 's morgens ) donny opgepakt(nog nooit gedaan):haar in de transporter gedaan en naar de dierenarts gebracht voor sterelisatie.Na die operatie zouden de problemen beginnen,dat dacht toch iedereen.Donny mocht immers 2 weken niet bij haar kittens,omdat die anders de wonde terug open zouden kunnen doen.Dus maar 1 mogelijkheid buitenpoes donny moest in huis logeren.Ze heeft 2 weken in de badkamer gebivakeerd:ze was superbraaf,heel aanhankelijk(maar dat kan ook door de operatie komen natuurlijk);is altijd netjes op de kattenbak gegaan.In die 2 weken heb ik m'n veranda volledig ingericht voor de poezen en aansluitend een kattenren gebouwd.
Ondertussen zijn de kittens 18 maand.Mama en de jongskes leven in de veranda.Bij goed weer kunnen ze in de kattenren.Bij slecht weer,wat hier jammer genoeg vaak het geval is,komen ze binnen spelen.Ook mama Donny.
Het kan dus zeker lukken om Ella binnen te gaan houden.Belangrijk is,denk ik dat ze haar eigen spullen heeft.Vertrouwde dingen uit je huis nu.En genoeg afleiding:speeltjes,kattengras.Invloeden van buitenaf:misschien een raam dat op een kier kan,zodat ze de buitenwereld kan horen en ruiken.Ook belangrijk dat jij er vertrouwen in hebt,dat het kan lukken.Want als dat niet zo is dan zal de poes dat voelen,en da's niet goed
Ik wens je alvast veel succes ermee

bibolover
27 november 2015, 02:49
Hallo, zit hier met hetzelfde, alleen is mijn kater nog maar 6 maand en is maar 2 maand naar buiten kunnen gaan.
Ik las op internet, kattengras en veel kattenspeeltjes, genoeg krappalen, schuilplekken en dingen om op te klimmen. Je moet eigelijk een soort 'jungle' nabootsen, klinkt mss raar. Je kan grote planten zetten(let wel op sommige zijn giftig voor katten). Katten houden ook van trappen dus moest je iets vinden een huisje ipv appartement zou dat ook ook al fijner zijn. Wat ook interessant is wat ik heb gelezen zijn af en toe nieuwe speeltjes kopen! en er ook vaak mee spelen natuurlijk. Wat eten of snacks verstoppen in het huis of ergens smijten als ze kijkt, zo komt hun jagersinstinct en wordt dat buitengevoel wat nagebootst :). Ik neem aan dat het een vrouwtje is en gesteriliseerd is dus op zich zou dit makkelijker moeten zijn. Als je nog niet verhuisd bent kan je mss ook al de tijd inkorten telkens als ze naar buiten gaat zodat het eigenlijk geleidelijk aan komt..
als je zelf research zou doen zul je mss ook wel wat vinden over met je kat gaan wandelen aan de leiband, welja dat is geen goed idee. ofwel is het alles ofwel nx denk ik. Een kat wil zich vrij voelen en niet aan de leiband hangen. Na een tijdje zal ze volgens mij minder denken of niet meer goed weten wat buiten is en het dan ook niet missen, alle begin is moeilijk maarja, verwen ze maar goed en veel succes! x

indian
27 november 2015, 15:52
Ook belangrijk ivm de speeltjes:vaak wisselen.Niet zomaar de speeltjes geven aan hen,want dan is de fun er gauw af.Zo dingen " zogezegd per ongeluk " laten vallen en als ze die dan pakken en ermee wegrennen achter hen aan gaan.Ook niet constant alle speeltjes laten liggen zodat ze ze maar voor het pakken hebben,want dan is er ook geen plezier aan.Ik heb ook zo'n "superhighway " voor katten gemaakt,zoals jackson galaxy ook doet in "my cat from hell ".Is hier ook een succes,maar ja zijn hier natuurlijk ook met 5.
Ik denk ook wel dat het " kan " lukken hoor,zolang je haar genoeg afleiding in huis geeft,zodat ze geen nood heeft aan buiten