Volledige versie bekijken : 4de kat erbij?
Stefje
16 juli 2009, 22:59
Hallo allemaal,
ik had eens een vraagje omdat ik momenteel erg aan het twijfelen ben.
Op het moment heb ik 3 katten, een kater van 2,5j (gewone htk kat), nog een katertje van 6 maanden (kruising noorse boskat) en een poes van 3 maandjes (kruising main coon).
Ik had er heel erg graag nog een 4de bij gehad maar iedereen die ik ken raad me dat af, dit zijn wel absoluut geen kattenliefhebbers.
Had graag een siameesje of oosters type gehad, enkel alleen voor het karakter eigenlijk want stambomen, kleuren, etc maken me niet veel uit.
Wat is jullie mening? :)
Groetjes
BlackRose
16 juli 2009, 23:21
Ik zou niet weten waarom je het niet zou doen als je het wil en kan veroorloven.
Ik denk dat het een beetje afhangt hoe 'tolerant' jouw katten zijn naar nieuwelingen toe. Maar als je daar geen problemen ziet en je kan een 4de kat alles geven wat die nodig heeft ... zou ik zeggen, gewoon doen!
Stefje
16 juli 2009, 23:47
Bij de vorige nieuwelingen heb ik weinig of geen problemen ondervonden, buiten de eerste dag een beetje blazen. Nu spelen ze echt constant samen.
Jammer genoeg is geen van alle 3 echt een schootkat :( ze komen wel even bij mij maar na max 5min zijn ze al weer weg.
Daarom opteerde ik voor een siameesje omdat deze toch wel bekend staan om hun aanhankelijkheid.
Maar hoe dit met de andere rassen samen gaat weet ik niet.
Dan zal het qua integratie inderdaad geen probleem zijn. Nu wat die rassen betreft, daar kan ik je niet in helpen, daar heb ik geen ervaring in.
Stefje
17 juli 2009, 00:20
Ok in ieder geval bedankt :)
Als iemand hier iets over weet, laat maar komen :p
Ook vroeg ik me af of het mogelijk was een siamees of oosters katje, eventueel ook een kruising, te vinden zonder stamboom?
Ik vind dit totaal niet belangrijk en wil dan ook niet bij betalen voor iets wat ik nooit zal bekijken.
Calisto
17 juli 2009, 01:22
Ik weet dat er vele nu denken; hier gaan we weer...
Als je een siamees of oosters korthaar koopt waarvan de ouders een stamboom hebben zou ik geen enkele reden weten waarom je die er niet zou bijnemen.
Een stamboom is niet zomaar een papiertje.
Laat je ook niet verleiden door advertenties waar instaat dat de kat zonder 50 of 100€ goedkoper is want een stamboom kost maar +- 10€
Als de ouders een stamboom hebben en het is een serieuze fokker rekent deze niet meer voor een kat met een stamboom en zal ze ook nooit aanbieden zonder.
Een kruising daarentegen kan geen stamboom hebben (tenzij een toegelaten kruising die dan een afstammingsbewijs krijgen)
Je kan eens kijken op sites zoals kittenbemiddeling.com ed
Daar staan zowel nestjes van "volwaardige" raskatten als slipnestjes.
En de kostprijs van een raskat word trouwens niet bepaald door "het papiertje" maar door de kosten van testen ed ;)
Stefje
17 juli 2009, 03:02
Oh ok bedankt, ik dacht altijd dat ze zoveel meer vroeger voor de stamboom.
Natuurlijk wist ik ook van de testen enzo.
Aangezien ik heel weinig afweet van raskatten noch het fokken ervan ken ik ook de prijzen absoluut niet.
Maar 400-500 euro laat mijn budget jammer genoeg niet toe :( anders zou ik met plezier het er aan uit geven.
Dus ik heb al niet zoveel keuze tenzij ik nog een htk katje neem.
Ik heb wel een telefoontje van iemand gekregen die had een slipnestje met de moeder siamees en vader sfinx heeft :p beide hebben een stamboom.
Dit lijkt me wel een erg leuke combinatie.
Het is inderdaad zo dat siameesjes en OKH gezien worden als aanhankelijke katten, maar laat je daar niet alleen door verleiden. Elke kat heeft ook zijn eigen karakter dus het heeft geen zekerheid dat die kat wel een schootzittertje zal zijn. Ook kunnen sommige siameesjes een goed potje janken :mmm:
Maine Coon's zijn ook aanhankelijke katten, maar absoluut geen schootzitters.
Misschien best eens even een paar rassen gaan bezoeken die je aanspreken naar karakter en dan pas definitief je keuze maken.
Er zijn inderdaad bepaalde fokkers die Sfynx en Siamezen soms kruisen om nieuwe lijnen te verkrijgen (dacht ik). Die worden inderdaad verkocht MET stamboom en zijn iets goedkoper, omdat ze 'slipnestjes' zijn.
Veel succes met je zoektocht...
Stefje
17 juli 2009, 03:25
Hihi over het janken heb ik al wel gelezen ja, dit is iets wat me absoluut niet stoort.
Eigenlijk al wat ik wil is een kat die urenlang bij me op de schoot kan liggen.
En de meest toepasselijke rassen hiervoor bleken de ragdoll en siamees te zijn (volgens de info die ik gekregen heb in ieder geval)
Dan moet je natuurlijk nog een beetje geluk hebben maar dan maak je toch al iets meer kans :p
Bedankt voor alle info, als je nog dingen weet die me kunnen helpen weet het gerust te zeggen.
Marleen
17 juli 2009, 07:23
:welkom1: op 't kattenform, succes met je zoektocht :).
lissa-marie
17 juli 2009, 08:14
Misschien heb ik een uitzondering, maar ik heb een siameesje en dat is absoluut geen schoothanger of flodderaar. Ze zal wel eens langs je been komen wrijven als ze geaaid wil worden, maar komt nooit op schoot ofzo. Veel succes met je zoektocht alvast
Solotje
17 juli 2009, 08:55
Ik sluit mij aan bij de rest, veel succes gewenst.
Elketje
17 juli 2009, 09:05
Hihi over het janken heb ik al wel gelezen ja, dit is iets wat me absoluut niet stoort.
Eigenlijk al wat ik wil is een kat die urenlang bij me op de schoot kan liggen.
En de meest toepasselijke rassen hiervoor bleken de ragdoll en siamees te zijn (volgens de info die ik gekregen heb in ieder geval)
Dan moet je natuurlijk nog een beetje geluk hebben maar dan maak je toch al iets meer kans :p
Bedankt voor alle info, als je nog dingen weet die me kunnen helpen weet het gerust te zeggen.
En een Noor? Die zijn toch ook heel aanhankelijk hé.
lissa-marie
17 juli 2009, 09:08
Daar heb ik geen ervaring mee. Mijn siamees is mijn eerste "raskat". Ik denk dat je maar eens goed moet gaan rondkijken, maar ik denk ook dat het toch nog afhangt van poes tot poes of ze schoothangers worden, ik weet niet of dat zozeer met het ras te maken heeft.
Daar heb ik geen ervaring mee. Mijn siamees is mijn eerste "raskat". Ik denk dat je maar eens goed moet gaan rondkijken, maar ik denk ook dat het toch nog afhangt van poes tot poes of ze schoothangers worden, ik weet niet of dat zozeer met het ras te maken heeft.
Kan van het ras afhangen. Ik heb 2 HTK'ers, schatten van katten maar weinig sociaal naar andere mensen toe. Mijn 3e moest een sociale kat zijn. Ik heb veel gelezen en gekeken en ben gevallen voor de Coon die geacht worden sociaal, vriendelijk en verdraagzaam te zijn en mijn 2 Coontjes zijn inderdaad veel socialer als mijn HTK'ers. In de regel is het karakter van een raskat min of meer bepaald maar je blijft natuurlijk individuele karakters hebben. Zo is Isis echt een schootzitter maar Ramses niet. Bij HTK'ers is dat veel minder voorspelbaar wat niet uitsluit dat je daar een echte schootzitter bij vindt (de HTK'er van mijn zus is een echte flos bij iedereen!). Best ga je op zoek naar een poesje van 12 weken en die de mensen al die tijd hebben bijgehouden (HTK of raskat), daarvan kan gemakkelijker gezegd worden of het een floskat is of niet
BlackRose
17 juli 2009, 10:30
Ja voor een raskat (met papieren) betaal je toch al snel 500 euro of meer. Maar de fokkers verdienen hier echt niet veel aan hoor! Ik zou zeker geen raskatje zonder stamboom kopen. Ook al is dat zo verleidelijk, er zit altijd wel een addertje onder het gras. Ook zeker nooit een katje in een dierenwinkel kopen. Daar zijn ze bijna altijd ziek.
Als ik jou was, zou ik sparen voor een goed raskatje met stamboom of een HTK-tje nemen. Er bestaan altijd wel slipnestjes met raskatjes, die bij goede eerlijke mensen gebeurd zijn.
En ik dacht dat de kruising Siamees x Sphynx wel pure katten geeft, met stamboom?
Calisto
17 juli 2009, 11:54
En ik dacht dat de kruising Siamees x Sphynx wel pure katten geeft, met stamboom?
Deze krijgen normaal gezien een experimentele stamboom 1° generatie ;)
Oftewel een afstammingsbewijs. (hangt af van de betrokken club die de documenten uitgeeft)
Pas na de 4° generatie kan je over het ras zelf spreken.
Zo is onze Noshy ook maar 2° generatie "echte" brit omdat er bij hem in de stamboom nog een massa perzen zitten.
De grootste schootzitter dat ik ken, is mijn HTK-katje die nog bij mijn ouders woont.:p
Stefje
17 juli 2009, 16:00
Hey allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb besloten om toch nog even te wachten om een katje bij te halen en goed uit te kijken naar een eventueel slipnestje.
(als iemand er eentje weet mag je altijd iets laten weten :))
Het is zo dat mijn noor en coon nog heel jong zijn en enkel maar willen spelen,
misschien als ze iets ouder en kalmer worden dat ze ook meer rustig bij mij komen liggen?
Ze zijn uiteindelijk wel erg aanhankelijk, ze volgen me overal en staan te wachten als ik thuis kom of opsta. Alleen als ze uiteindelijk op men schoot liggen dan zien ze weer iets interessant en zijn ze weg :(
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Hey allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb besloten om toch nog even te wachten om een katje bij te halen en goed uit te kijken naar een eventueel slipnestje.
(als iemand er eentje weet mag je altijd iets laten weten :))
Het is zo dat mijn noor en coon nog heel jong zijn en enkel maar willen spelen,
misschien als ze iets ouder en kalmer worden dat ze ook meer rustig bij mij komen liggen?
Ze zijn uiteindelijk wel erg aanhankelijk, ze volgen me overal en staan te wachten als ik thuis kom of opsta. Alleen als ze uiteindelijk op men schoot liggen dan zien ze weer iets interessant en zijn ze weg :(
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Is commpleet normaal hoor, het is zoals bij kleine kinderen - ze kunnen niet lang geïnteresseerd blijven in iets. Coons en Noren blijven bovendien lang speels dus je zal nog even geduld moeten hebben maar alle kleine katjes worden groot
*kelly*
17 juli 2009, 17:10
als jou katten er geen problemen mee hebben en jij ook niet , zou ik het zeker doen !
wat een ander daarvan vind zou ik me niet aantrekken hoor!
BlackRose
17 juli 2009, 19:35
Als je met een slipnestje een gewoon HTK-katje bedoelt, kan je altijd eens in een asiel kijken of kattenopvangcentra opzoeken. Daar zijn deze tijd van het jaar heel veel kittens. En ook veel ouderen poezen natuurlijk. :)
Daar zijn deze tijd van het jaar heel veel kittens. En ook veel ouderen poezen natuurlijk. :)
Wiens karakter beter voorspelbaar is
alturas
18 juli 2009, 13:27
Siamees en oosters korhaar zijn katten die aandacht vragen de 1 wat meer dan de andere.
Is ook te zien hoe ze bij de fokker zijn groot gebracht.
veel succes in de zoektocht
Forumsoftware: vBulletin™ versie 4.0.6 Copyright © 2010 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.